Wraz z pogarszaniem się koniunktury gospodarczej coraz częściej napotykamy w prasie artykuły o zatorach płatniczych dotykających polskie firmy. Kontrahenci, mimo że oczekują od dostawców coraz dłuższych terminów płatności, powszechnie opóźniają się w regulowaniu swoich zobowiązań. Traktują to jako sposób finansowania swojej działalności, za który nie ponoszą żadnych kosztów.
Na szczęście polscy przedsiębiorcy coraz szybciej i efektywniej reagują na niesprzyjające sytuacje rynkowe. W niesprzyjających dla siebie czasach nie tylko dążą do tego, aby bieżąca działalność firmy nie była zagrożona, lecz także chcą zapewnić firmie rozwój. Sugeruje to znaczny wzrost obrotów faktoringowych instytucji zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów.
Jak się okazuje, faktoring jest produktem finansowym, który nie tylko sprzyja rozwojowi firmy podczas wzrostu gospodarczego, lecz także zabezpiecza bieżącą działalność podczas kryzysu i w sytuacji pogarszającej się dyscypliny płatniczej kontrahentów.

Codzienne wyzwania przedsiębiorców

Reklama
Firmy stają obecnie przed wieloma problemami – muszą radzić sobie z nieterminowymi płatnościami od kontrahentów, z utratą odbiorców na rzecz konkurencji, która stosuje dłuższe terminy płatności wobec odbiorców, z brakiem możliwości zrealizowania nowych, dużych zamówień, a także z brakiem środków na wcześniejsze płatności do dostawców w celu uzyskania skont.
Bardzo dobrym rozwiązaniem dla takich przedsiębiorców może być usługa faktoringu. Jej zaletą jest elastyczność – poziom finansowania i zakres usług dostosowuje się do potrzeb firmy w danym momencie, a wraz ze wzrostem sprzedaży rośnie również dostęp do bieżącego finansowania.

Dokładny monitoring płatności

Do niedawna przedsiębiorcy decydowali się na usługę faktoringu głównie ze względu na finansowanie. Środki pieniężne z wystawionych faktur za sprzedany towar lub wykonane usługi są dostępne na rachunku bieżącym firmy zaraz po ich wystawieniu, a nie dopiero w terminie ich płatności.
Obecnie firmy skupiają się również na innych korzyściach płynących z faktoringu, m.in. na obsłudze należności prowadzonej przez bank, wzroście konkurencyjności firmy, pozytywnym wpływie na strukturę bilansu firmy, zwiększeniu się wiarygodności przedsiębiorstwa, ale również na bardzo przydatnym w bieżącej działalności internetowym systemie raportowym, jak np. aplikacja R-Faktor w Raiffeisen Banku.
System R-Faktor daje możliwość przesyłania w wersji elektronicznej wniosków o nabycie i finansowanie wierzytelności, a także wprowadzania zmian w funkcjonującej umowie. Dodatkowo dzięki R-Faktorowi przedsiębiorca przez całą dobę ma dostęp do wielu informacji m.in. o wierzytelnościach nabytych przez bank, płatnościach dłużników, opóźnieniach w zapłacie oraz aktualnym na każdy dzień trwania umowy zaangażowaniu. Ponadto system umożliwia import listy faktur z systemu księgowego firmy oraz eksport danych do tego systemu.
Po zawarciu umowy faktoringowej to bank przejmuje od firmy bardzo pracochłonne i niekomfortowe działania, takie jak monitoring płatności i dyscyplinowanie kontrahentów do terminowych wpłat za faktury.

Sterta dokumentów to mit

Jeszcze do niedawna klienci korzystający z faktoringu zmagali się z problemem dostarczania do banku ogromnej liczby dokumentów umożliwiających sfinansowanie wierzytelności. Były to zarówno faktury, jak i dokumenty potwierdzające istnienie wierzytelności, dokumenty potwierdzające odbiór towaru czy wykonanie usługi – koniecznie w formie papierowej. Takie oczekiwania instytucji finansowych znacznie utrudniały sytuację i zniechęcały do korzystania z faktoringu. Obecnie klienci w Raiffeisen Banku mają do dyspozycji internetowy system do obsługi transakcji faktoringowej, który umożliwia kompleksowy serwis i zaoszczędza czas dzięki obsłudze online. Rocznie bank skupuje około 600 tys. faktur. Zdarza się, że jedno uruchomienie finansowania odbywa się na podstawie kilku tysięcy faktur.

Piramida płatności przedsiębiorców

Serwis prawny Lexis Nexis stworzył piramidę płatności przedsiębiorców. Piramida ta pokazuje, w jakiej kolejności firmy płacą swoje zobowiązania. W pierwszej kolejności płacone są zobowiązania publicznoprawne – wobec ZUS i US, następnie wobec instytucji finansowych – banków, firm leasingowych, dalej świadczenia pracownicze – pensje, premie, następnie zobowiązania wobec kluczowych, strategicznych dostawców, opłaty bieżące – czynsz, media, a na samym końcu zobowiązania wobec pozostałych kontrahentów. To, co daje firmie faktoring, to przesunięcie płatności wobec kontrahentów, którzy nie są kluczowi z pozycji ostatniej na pozycję drugą, czyli w miejsce zapłaty zobowiązań wobec instytucji finansowych. Po podpisaniu umowy faktoringowej z przedsiębiorstwem kontrahenci firmy informowani są o zawarciu przez ich dostawcę takiej umowy. Od tego momentu odbiorcy płacą swoje zobowiązania, nie wobec dostawcy, lecz wobec instytucji finansowej. Dzięki obsłudze należności prowadzonej przez bank dyscyplina płatnicza kontrahentów znacznie się poprawia.
Podczas mojej ostatniej prelekcji na Kongresie Wierzytelności Dziennika Gazety Prawnej jeden z zaproszonych przedsiębiorców zadał mi pytanie, które brzmiało mniej więcej tak: „Dlaczego mielibyśmy wybrać faktoring właśnie w pana banku?”.
Raiffeisen Bank Polska SA od 3 lat utrzymuje pozycję lidera rynku faktoringowego. W 2011 roku osiągnął obroty faktoringowe w wysokości 15,8 mld zł, co stanowi wzrost o 18 proc. w porównaniu z 2010 rokiem. Pierwsze półrocze 2012 roku wskazuje również bardzo dobre wyniki – bank osiągnął obroty w wysokości 7,9 mld zł., co stanowi wzrost o 10 proc. w porównaniu z 2011 rokiem. Jesteśmy również liderem rynku pod względem liczby klientów faktoringowych. Dbamy o każdego klienta, pokazują to wyniki badania z czerwca 2011 roku, przeprowadzonego przez niezależną firmę badawczą GfK Polonia, które dotyczyło oceny usług faktoringowych w Raiffeisen Polska SA. Wyniki badania mówią same za siebie – ponad 92 proc. naszych klientów faktoringowych jest bardzo zadowolonych lub zadowolonych z bieżącej obsługi faktoringowej. Na to zadowolenie znaczny wpływ ma fakt współpracy z dedykowanym firmie specjalistą, który na bieżąco reaguje na potrzeby firmy i wspiera jej rozwój.
ikona lupy />
Damian Oszajca, dyrektor ds. sprzedaży faktoringu – klienci strategiczni / DGP