Ocena ryzyka biznesowego staje się w obecnych czasach bardzo ważna, weryfikacja klientów i kontrahentów może zaoszczędzić firmom wielu nieprzyjemności związanych z egzekwowaniem należności i zapobieganiu nadużyciom finansowym. Szczególnie wtedy, gdy firmy cały czas pozyskują nowych klientów do współpracy. Sprawdzanie kontrahentów jest naturalną praktyką biznesową.
Kryzys finansowy w roku 2008 odsłonił nowe oblicza nadużyć gospodarczych. Wiele firm, dotychczas traktowanych jako instytucje zaufania publicznego o transparentnej strukturze, traci swoją wiarygodność. Nadużycia finansowe, popularnie określane mianem fraud, stają się wspólnym mianownikiem wszystkich bezpośrednich przyczyn kryzysu. To zamierzone oszustwo powoduje u drugiej osoby utratę własności lub innych praw. Ofiarą takiego oszustwa może być każdy przedsiębiorca. Na rynku funkcjonuje spore grono ludzi dorabiających się na ludzkiej naiwności. Warto zatem sprawdzić ich wiarygodność finansową. Warto o to zadbać już w fazie nawiązywania relacji biznesowych. Szczególnie narażone na tego typu działania są branże: budowlana, turystyczna, e-commerce, telekomy, dostawcy usług finansowych, a także dostawcy usług masowych.
Dzisiejszy silnie konkurencyjny świat biznesu wymaga od zarządzających podejmowania szybkich decyzji, dających przewagę nad rynkowymi rywalami. Przejęcie firmy czy pozyskanie nowego klienta może zapewnić pożądany wzrost wartości, ale może również doprowadzić do strat, wynikających z nieodpowiednio dobranych partnerów biznesowych. Podejmowanie decyzji jedynie na podstawie deklaracji drugiej strony jest obarczone wysokim ryzykiem. A co jeśli przekazywane informacje okażą się fałszywe? Aby zmniejszyć to ryzyko, zarządzający winien uzyskać jak najwięcej wiedzy o prawdziwej, a nie deklarowanej rzeczywistości.

Wiarygodność i decyzje

Reklama
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS Polska, 80 proc. przedstawicieli firm w Polsce twierdzi, że udokumentowanie firmy jako wiarygodnej finansowo ma wpływ na podejmowanie przez nich decyzji o rozpoczęciu współpracy. We wrześniu 95 proc. wszystkich respondentów uznało, że nieterminowe regulowanie płatności stanowi poważną przeszkodę w funkcjonowaniu. W ciągu ostatnich trzech miesięcy grupa ta zwiększyła się aż o 6 pkt proc. Dane te mogą wykorzystać wszyscy ci, którzy śledzą nastroje panujące na rynku gospodarczo-ekonomicznym dzięki Wskaźnikowi Bezpieczeństwa Działalności Gospodarczej BIG, który mierzy poziom bezpieczeństwa w biznesie. Pozwala monitorować, w jakim stopniu problemy płatnicze wpływają na funkcjonowanie firmy. Badanie przeprowadzane jest kwartalnie wśród przedstawicieli sześciu segmentów rynku: dostawców usług finansowych i masowych, przedsiębiorców, przedstawicieli branży turystycznej, budowlanej oraz e-commerce.

Ograniczanie ryzyka

We współczesnych organizacjach funkcjonuje wiele mechanizmów ograniczających ryzyko niewłaściwego zachowania (taki obowiązek często nakłada prawo), jednak zdarza się, iż są one niewystarczające. Przepisy prawne, ich niejasność i niejednoznaczność, są często przyczyną niewłaściwych zachowań. Ryzyko popełnienia błędu, również nieświadomego, wynika zasadniczo z dwóch powodów. Pierwszy to niewłaściwa alokacja zabezpieczeń lub niekompletność w zakresie pokrycia każdego istotnego ryzyka występującego w organizacji (brak mechanizmów liczenia ryzyka). Druga przyczyna tkwi w nieskuteczności stosowanych zabezpieczeń.
Poszerzanie wiedzy na temat podmiotów, z którymi współpracujemy, służy głównie dokonywaniu oceny ryzyka finansowego. Takie działanie pozwala uniknąć transakcji z dłużnikiem i problemów z płatnościami za faktury. Tego typu narzędzia dostarczają Biura Informacji Gospodarczej. Są to instytucje zajmujące się przyjmowaniem, przechowywaniem oraz udostępnianiem informacji i danych gospodarczych, nie tylko prowadzą rejestry dłużników, ale również udostępniają informacje na temat zadłużenia konsumentów i przedsiębiorców, uprzednio zebrane z rynku. BIG InfoMonitor oprócz własnego rejestru, posiada także dostęp do baz bankowych.
– Warto jest sprawdzić potencjalnego partnera biznesowego w Biurze Informacji Gospodarczej (BIG). BIG InfoMonitor ściśle współpracuje z sektorem bankowym, dzięki temu posiada dostęp do około sześciu milionów informacji o zadłużeniu. Znajdują się one zarówno w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor, jak i w bazach Związku Banków Polskich oraz Biura Informacji Kredytowej - komentuje Mariusz Hildebrand, Prezes Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.
Raport z bazy BIG mogą pobierać przedsiębiorcy, ale i różne instytucje, a zatem Ci którzy chcą zweryfikować klientów, czy kontrahentów. Konsumenci mogą pobierać informacje na temat przedsiębiorców. Dzięki niej mogą oni sprawdzić wiarygodność pracodawcy, biura podróży lub innej firmy. Zawierają one informacje, czy dany podmiot figuruje w Rejestrze Dłużników BIG, na jaką kwotę zalega oraz przez kogo został wpisany. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności i potrzeb firmy, BIG InfoMonitor oferuje współpracę abonamentową, a dużym firmom, które masowo weryfikują klientów i kontrahentów proponuje specjalne, strategiczne warunki współpracy. Weryfikowanie partnerów biznesowych szczególnie zyskuje na znaczeniu, gdy występuje wzrastająca obawa na rynku przed nieterminowymi płatnościami. Takie działanie powinno być jednak standardem dla wszystkich przedsiębiorców. Zmniejszyłoby bowiem problem zatorów płatniczych oraz liczbę dłużników.
Sprawdzanie kontrahenta może odbywać się na różnych płaszczyznach, przez internet, konsultacje z innymi przedsiębiorcami, dokumenty rejestrowe – Krajowy Rejestr Sądowy czy Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej (CEIDG), także poprzez zaświadczenia o niezaleganiu (ZUS, Urząd Skarbowy), opinie bankowe i wywiadownie gospodarcze.

Inne sposoby

Poza sprawdzaniem kontrahentów w BIG, czyli zmniejszaniem ryzyka, istnieją jeszcze inne metody zarządzania ryzykiem i wierzytelnościami opierające się na przeniesieniu ryzyka oraz odzyskiwaniu należności po transakcji. To złożony proces składający się także z działań podejmowanych przed powstaniem długu, czy przeterminowaniem należności. Może on obejmować różne procesy od wizji lokalnej, scoringu poprzez wszelkiego rodzaju ubezpieczenia, factoring, na wykupie i sekurytyzacji wierzytelności kończąc. Pomocą mogą tu być wzory pism i dokumentów, takich jak wezwanie do zapłaty, wniosek o wszczęcie egzekucji, formularze sądowe oraz porady ekspertów. Najprostszym, a biorąc pod uwagę skuteczność być może i najbardziej ekonomicznym, sposobem na profesjonalne i efektywne zarządzanie wierzytelnościami wydaje się zatrudnienie firmy specjalizującej się w tego typu usługach. Oferują one szeroki wachlarz działań obejmujących: działania prewencyjne (w tym wywiad gospodarczy, pieczęć prewencyjną, ubezpieczenie należności), monitoring płatności, windykację należności (w tym windykację przesądową, sądową, egzekucję komorniczą), kupno wierzytelności czy doradztwo prawne. Ograniczanie ryzyka i skuteczne zarządzanie wierzytelnościami powinno być kluczowe zarówno dla małych, jak i średnich przedsiębiorstw. Podnosi bowiem ich znaczenie i prestiż oraz daje wiele niewątpliwych korzyści, nie odstraszając i nie zniechęcając dotychczasowych lub potencjalnych klientów. Wiedza na temat wypłacalności i rzetelności klientów stanowi skuteczne narzędzie prewencyjne, będące elementem zarządzania klientem w każdym przedsiębiorstwie, banku czy instytucji.
Zatem niezmiernie istotne staje się, aby przedsiębiorcy, którzy w terminie regulują płatności, wiedzieli, że to pozytywnie ich wyróżnia, a informację na ten temat mogą wykorzystać w kontaktach biznesowych oraz dla budowania pozytywnego wizerunku. Jest istotna również dla firm, które świadczą usługi dla konsumentów. Mogą do tego wykorzystać nowoczesne narzędzie jakim jest certyfikat. Posiadanie certyfikatu potwierdzającego rzetelność i solidność firmy kreuje jej pozytywny wizerunek w oczach klienta i jednocześnie pozwala zabezpieczyć się przed ryzykiem.