Z badań przeprowadzonych przez spółkę Rzetelna Firma wynika, że aż 86 proc. ankietowanych przez nią przedsiębiorców miało problem z nierzetelnymi kontrahentami. Mimo to właściciele firm rzadko sprawdzają rzetelność swoich przyszłych kontrahentów. Choć większość z badanych poniosła stratę, nieraz niemałą, 26 proc. firm w ogóle nie sprawdza, z kim podejmuje współpracę. Kolejne 36 proc. decyduje się na jakiekolwiek sprawdzanie tylko w przypadku kluczowych kontraktów.
– To bardzo zaskakujące, jak wielu przedsiębiorców ryzykuje swoje pieniądze – uważa Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy. – Jest wiele niezależnych od nas czynników wpływających na kondycję przedsiębiorstwa, ale to, z kim podejmujemy współpracę, jak najbardziej zależy od nas – dodaje Sokołowski.
Reklama
Raport Rzetelnej Firmy wyjaśnia też, skąd taka nieostrożność się bierze. Połowa firm deklarujących wystrzeganie się sprawdzania kontrahenta deklaruje, że po prostu ufa swoim partnerom biznesowym. 19 proc. nie widzi sensu takiego sprawdzania, a 16 proc. nie wie, jak się do tego zabrać. Aż 15 proc. po prostu nie ma na to czasu. Izabela Kielczyk, psycholog biznesu, uważa, że powodów takiej ryzykownej postawy może być kilka. – Często mamy przekonanie, że nie spotkają nas negatywne zdarzenia, że nikt nas nie oszuka – tłumaczy Izabela Kielczyk.
Waldemar Sokołowski podkreśla jednak, że większość z tych obaw jest dziś nieuzasadnionych. – Przedsiębiorcy mają dostęp do wielu użytecznych narzędzi weryfikacji. Mogą sprawdzić, czy firma legitymuje się aktualnym certyfikatem poświadczającym uczciwość, jak na przykład Certyfikat Rzetelności. Mogą weryfikować opinie o firmie w Krajowym Rejestrze Długów, na forach internetowych. Mogą też zasięgnąć opinii innych przedsiębiorców – wylicza prezes Rzetelnej Firmy. Dodaje, że właściciele firm powinni kierować się w biznesie zasadą ograniczonego zaufania. – W każdą transakcję angażujemy się z myślą o zyskach, ale musimy się również liczyć z potencjalnymi stratami – przestrzega Sokołowski.
Aby ułatwić prześwietlanie nowych kontrahentów, Rzetelna Firma wraz z Krajowym Rejestrem Długów uruchomiły akcję, w ramach której każdy przedsiębiorca może zupełnie bezpłatnie sprawdzić siedem dowolnych podmiotów gospodarczych.
Dokładne informacje na temat akcji można znaleźć pod adresem Sprawdz7firm.pl. Każdy przedsiębiorca, który zdecyduje się wziąć w niej udział, dostanie specjalny raport, z którego dowie się, czy dane przedsiębiorstwo widnieje w rejestrze jako dłużnik, jeśli tak, to jaka jest kwota zadłużenia, ilu ma wierzycieli oraz czy zadłużenie było kwestionowane. Jak mówi Adam Łącki, prezes KRD, w biznesie jedną z głównych zasad powinna być reguła wzajemności. – Zarówno firma, jak i jej kontrahenci powinni sprawdzać swoją wiarygodność finansową. Wpłynęłoby to bardzo pozytywnie na obraz polskiej gospodarki i wyeliminowałoby z rynku nieuczciwych – uważa Łącki. Dodaje jednak, że to życzenia, a nie stan faktyczny. Ma jednak nadzieję, że akcja Sprawdz7firm.pl pozwoli zbliżyć się do tego ideału.
Aż 86 proc. firm miało kłopoty z nierzetelnymi partnerami

Nastroje coraz gorsze

Z badania przeprowadzonego przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych oraz Krajowy Rejestr Długów wynika, że przedsiębiorcy coraz gorzej regulują zobowiązania wobec swoich kontrahentów. Problemy z odzyskiwaniem należności deklaruje już niemal połowa polskich firm. Na najwyższym poziomie od połowy 2009 r. utrzymuje się odsetek przedsiębiorstw, które uznały problemy te za większe niż w poprzednim kwartale. Dodatkowo maleje udział firm, które zaobserwowały spadek problemów z należnościami. Obecnie to zaledwie 15,3 proc.

Jak donosi raport, zmniejsza się też optymizm co do sytuacji w najbliższym czasie. Udział przedsiębiorców oczekujących zwiększenia skali problemów z odzyskiwaniem należności wzrósł z 25,2 do 32,3 proc. Ci, którzy spodziewają się zmniejszenia problemów, stanowią już tylko 25,6 proc. ogółu przedsiębiorców, co oznacza spadek w stosunku do poprzedniego kwartału o 2,8 pkt proc.

Raport na temat należności donosi też o wzroście udziału należności przeterminowanych w portfelach przedsiębiorstw. Obecnie te firmy, które mają problem z zaległościami, twierdzą, że aż 26,6 proc. faktur nie zostało zapłaconych mimo upłynięcia terminu zapadalności. Wskaźnik ten rośnie głównie za sprawą wzrostu udziału tych firm, które mają ponad połowę niezapłaconych faktur.