Dzięki spadkowi międzybankowej stawki WIBOR firmy, które wynajmują samochody, mogą zaoszczędzić na każdym kilkaset złotych. Przy drogich maszynach opłaty spadają o kilka tysięcy złotych.
W tym miesiącu Rada Polityki Pieniężnej czwarty raz z rzędu obniżyła stopy procentowe. Podstawowa, referencyjna spadła od listopada ubiegłego roku w sumie o 1 pkt proc. – do 3,75 proc. Obniżyła się również stawka WIBOR 3M, od której uzależnione jest oprocentowanie kredytów, oraz wysokość rat leasingowych. Przed cięciem stóp przekraczała 4,6 proc. Teraz spadła poniżej 3,9 proc.
– Obecna polityka pieniężna RPP sprawia, że koszty leasingu są coraz mniejsze, a to zwiększa dostępność tej formy finansowania. Dla przedsiębiorcy oznacza to, że dysponując tą samą ilością gotówki, sfinansuje więcej przedmiotów leasingu - przekonuje Robert Zmiejko, dyr. dep. strategii i marketingu w PKO Leasing. – W dłuższej perspektywie może to przełożyć się na zwiększenie inwestycji i konsumpcji, a co za tym idzie, wzrost dochodu narodowego i tworzenie nowych miejsc pracy. Rynek na zmianę poziomu stóp procentowych reaguje w perspektywie średnio- i długoterminowej. Potrzeba kilku miesięcy od wejścia w życie obniżki, żeby zobaczyć pozytywne rezultaty – dodaje.
Obniżka stóp procentowych przekłada się na wysokość obecnej raty w różny sposób, w zależności od zaangażowania kapitałowego. Większy wpływ będzie miała w przypadku umów w początkowej fazie, kiedy klient ma więcej do spłacenia.
– Przy leasingu małego samochodu o wartości 35 tys. zł netto i trzyletnim okresie umowy spadek stóp procentowych spowoduje obniżkę raty o ok. 13 zł miesięcznie. W przypadku maszyny o wartości 60 tys. zł i czteroletnim okresie leasingu rata będzie niższa o ok. 23 zł. Obecnie klienci będą płacili odpowiednio 895 zł i 1207 zł – wylicza Olaf Rurak, dyr. departamentu Marketingu EFL.
Reklama
– W BZ WBK Leasing obniżka stóp procentowych natychmiast przekłada się na raty płacone przez klientów. Obecne cięcia obniżyły miesięczną ratę leasingu samochodu średniej klasy o kilkanaście złotych. Jednak np. w przypadku drogich maszyn rata jest niższa o kilkadziesiąt złotych – mówi Daniel Mrozek, dyr. marketingu i wsparcia sprzedaży w BZ WBK Leasing. – W perspektywie kilkuletniej umowy niższa stopa procentowa oznacza zatem oszczędności w wysokości nawet kilku tysięcy złotych, które przedsiębiorca może przeznaczyć na inny cel – dodaje.
Klient, leasingując w tej firmie auto o wartości 80 tys. zł netto, dzięki ostatnim cięciom zaoszczędził na racie ok. 16 zł. Biorąc pod uwagę trzyletni, czyli typowy dla samochodów, okres umowy, zostanie mu w kieszeni 567 zł. Niewiele. Ale jeśli leasinguje maszynę o wartości przekraczającej 400 tys. zł, teraz miesięcznie oszczędza ok. 80 zł. Przez cztery lata, czyli typowy okres umów dla maszyn i urządzeń, suma rat zmniejsza się o ok. 3,8 tys. zł.
Trudno zatem oczekiwać, że obecna obniżka stawek na rynku międzybankowym będzie wystarczającym impulsem do ożywienia na rynku leasingu, zwłaszcza w okresie głębszego spowolnienia w gospodarce – twierdzi Robert Bieńkowski, doradca zarządu BRE Leasing.
Klienci firm leasingowych mogą jednak liczyć na dodatkowe korzyści, bo jak twierdzą eksperci, żeby poradzić sobie na trudnym rynku, leasingodawcy będą zmuszeni zaoferować przedsiębiorcom pakiety dodatkowych usług, np. zarządzanie flotą. O prowadzeniu takich usług mówią już wszyscy liczący się gracze.

Co wpływa na koszty

Parametry wyliczania kosztów są we wszystkich firmach takie same. Składają się na nie:

cena zakupu auta,

● okres finansowania – zwykle od 24 do 48 miesięcy,

● wartość rezydualna, czyli po zakończeniu okresu umowy.

Dodatkowo w przypadku długoterminowego najmu wyliczana jest miesięczna rata serwisowa netto, która zależy od zakładanego przebiegu auta. Uwzględnia ona m.in. przeglądy okresowe, naprawy, likwidację szkód, auto zastępcze, przechowywanie opon oraz inne usługi wybrane przez klienta, np. kartę paliwową. W usługę wliczone jest także pełne ubezpieczenie AC, NW oraz OC.

Miesięczne opłaty

Auto wynajęte na 44 miesiące, które w tym czasie przejedzie 120 tys. km, kosztuje miesięcznie:

● Audi A6 – 5208 zł

● Volkswagen Passat 2 – 2037 zł

● Volkswagen Golf – 1535 zł

● Skoda Octavia Combi – 1425 zł

Źródło: Sixt Leasing