Kiedy zbadano motywację obu płci (Gemius 2011), okazało się, że panowie, decydując się na zakupy w internecie, robią to dla wygody, kobiety zaś szukają oszczędności. – Decydują się na zakupy w sieci głównie z powodu atrakcyjnych cen – mówi Michał Jaskólski, wiceprezes zarządu i dyrektor R&D Grupy Nokaut SA. Częściej też niż mężczyźni przeglądają i porównują oferty bez dokonywania zakupów.

>>> Czytaj też: Kobiety decydują o domowych finansach

Najcenniejsza dla e-biznesu jest w kobietach ich lojalność jako klientek. 32 proc. sklepów internetowych zapytanych o stałych odbiorców odpowiedziało, że są nimi przede wszystkim panie. Na mężczyzn wskazało tylko 8 proc. (badania dla Ceneo.pl).
Sklepy internetowe dostosowują się do tego trendu i przyciągają nowe klientki, a dotychczasowe nakłaniają do jeszcze większych zakupów. Z okazji dzisiejszego Dnia Kobiet rusza Lejdis-Week.pl, wspólna akcja ponad dwudziestu e-sklepów oferujących zarówno ubrania, jak i artykuły remontowe. Internetowi sprzedawcy przez tydzień zawalczą o portfele pań rabatami i zniżkami.
Reklama

>>> Czytaj również: Kobiety w „męskich zawodach” - melodia przyszłości czy znak czasów?

Sklepy uczestniczące w akcji szacują, że przyniesie ona wynik podobny do zorganizowanego 1 grudnia 2010 r. Dnia Darmowej Dostawy. Wtedy internauci zwabieni ofertą dostarczenia towaru bez opłat za przesyłkę złożyli zamówienia kilkakrotnie większe niż w zwykłym dniu. Na przykład sklep 4MyCar.pl oferujący opony i akcesoria motoryzacyjne zwiększył obroty dziesięciokrotnie.

>>> Polecamy: Kobiety na Wall Street wciąż są gorzej traktowane niż mężczyźni

Tym razem chodzi jednak nie tylko o dodatkowe zyski w ciągu kilku dni promocji, lecz także o jeszcze silniejsze przywiązanie e-klientek i ściągnięcie nowych, dotychczas unikających zakupów online.

Typowa e-konsumentka to kobieta młoda, z wykształceniem wyższym, mieszkająca w dużym mieście. Zazwyczaj mężatka. W sieci najczęściej szuka ubrań, butów i dodatków. Ale coraz chętniej decyduje sie też na zakupy RTV, telefonów czy komputerów. Raczej nie decyduje się na zakup w internecie żywności. I co ważne, jednorazowo wydaje więcej niż mężczyzna.

Tylko dla kobiet

E-klientek jest tak dużo, że pojawiają się sklepy internetowe skierowane tylko do nich, a te o ofercie uniwersalnej wyszczególniają specjalne kategorie i promocje dla kobiet. Coraz częściej sklepy internetowe specjalnie dla kobiet zakładają też same kobiety. Tak powstała internetowa galeria mody LaSzafa.pl, którą pod koniec 2008 r. otworzyła 22-letnia wówczas Agata Leszczyńska z Gdańska. – Wizją było stworzenie kobiecego miejsca, azylu we wciąż zmieniającym się cyfrowym świecie, gdzie dostępne będą informacje o nowych trendach, ciekawe artykuły o modzie oraz odzież i dodatki – opowiada Leszczyńska. W ciągu dwóch lat od powstania e-sklep z hobby wyrósł do pokaźnego biznesu. Dziś ma ponad 2 tysiące zarejestrowanych użytkowniczek, a rozwija się tak prężnie, że w planach Leszczyńskiej jest założenie powiązanego z nim portalu o modzie.

Sporą i ciągle rosnącą grupę e-sklepów stanowią też te zakładane przez młode matki z artykułami dla dzieci. One same najlepiej wiedzą, czego brakuje w tradycyjnych sklepach oraz co się sprawdza, a co nie podczas użytkowania. Na starcie zyskują więc poważny atut: zaufanie klientek.

A ono jest niezwykle ważne dla kobiet kupujących w sieci. Jak mówi Anastazja Pisula z porównywarki cen Nokaut.pl: – Kobiety przy wyborze produktów najczęściej kierują się ceną, natomiast przy wyborze sklepu internetowego – rekomendacjami oraz opiniami innych użytkowników.

Co ciekawe, choć e-klientki wciąż najchętniej kupują produkty typowo kobiece: odzież, buty, kosmetyki i AGD, to coraz chętniej sięgają też do kategorii technicznych. Jednak jak wynika z badań przeprowadzonych dla Ceneo.pl, przed kupieniem sprzętu RTV konsultują się ze swoimi partnerami.

Walka o żywność

Za to panie bardzo rzadko decydują się na zakup żywności w e-sklepie. Ponad 36 proc. internautek zarzeka się, że takiego zakupu nigdy nie zrobi. Ten trend próbują jednak zmienić e-sklepy spożywcze. Alma24.pl zachęca wyliczeniami, że dzięki zakupom online kobiety mogą zaoszczędzić ponad 120 godzin rocznie i przeznaczyć je dla rodziny. A Bomi.pl ogłasza specjalne spożywcze promocje: karkówkę w sieci sprzedaje taniej o 40 proc., podobnie jak mandarynki.

ikona lupy />
kobieta blondynka. For. Shutterstock / Inne