Przedstawiciele Stoczni Remontowej Shipbuilding, należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING S.A. z Gdańska i Inspektoratu Uzbrojenia MON, umowę na projekt i budowę sześciu holowników dla polskiej Marynarki Wojennej podpisali w czerwcu br. Kontrakt o wartości 283,4 mln zł brutto ma być zrealizowany w latach 2019-2020. Przetarg trwał ok. dwa i pół roku.

W czwartek w stoczni Remontowa Shipbuilding odbyła się uroczystość palenia blach jednostki B 860/1, inaugurująca budowę serii sześciu holowników dla Polskiej Marynarki Wojennej. Uroczystość palenia blach kończy proces uzgadniania projektu technicznego jednostki i jest zarazem rozpoczęciem jego realizacji. Podczas uroczystości symbolicznie uruchomiono maszynę do palenia blach.

Prezes Remontowej Shipbuilding Piotr Dowżenko podczas uroczystości powiedział, że „jest to dla stoczni niezwykle ważny projekt, który potwierdza jej specjalizację i tradycję zaopatrywania Marynarki Wojennej w okręty różnego rodzaju”. Przypomniał, że jest to drugi w ostatnim czasie projekt, po niszczycielu min „Kormoran”, który stocznia realizuje wspólnie z Inspektoratem Uzbrojenia i Marynarką Wojenną. „Wracamy do wieloletniej tradycji (…) po prawie 20-letniej przerwie” – dodał.

Komandor Krzysztof Stępniewski, przedstawiciel zamawiającego - Inspektoratu Uzbrojenia MON zwrócił uwagę, że zarówno przed przemysłem stoczniowym, jak i przed Marynarką Wojenną „stoi niełatwe zadanie”. „Wieloletnia przerwa w realizacji procesu budowy nowych specjalistycznych jednostek dla sił zbrojnych, dla MW, spowodowała, że aktualnie rozpoczęcie kolejnego projektu jest zarówno wyzwaniem, jak i świadectwem, że proces odbudowy potencjału morskiego jest możliwy i już się rozpoczął” – powiedział.

Reklama

Jednostki budowane w gdańskiej stoczni mają być wykorzystywane m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody torped.

Stocznia zapewnia, że „klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy”. Jednostki będą posiadać możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do czterech ton i uciągu 35 ton. Zapas paliwa ma wystarczyć na siedem dni pracy, natomiast autonomiczność jednostek ma wynosić pięć dni.

Portal Defence24.pl podaje, że Stocznia Remontowa Shipbuilding przy budowie holowników dla Marynarki Wojennej zamierza wykorzystać nowy projekt, ale oparty o już sprawdzone rozwiązania. Według portalu, okręt co do linii będzie bazował na bardzo dobrze sprawdzającym się kadłubie jednostki „Centaur II”, zbudowanej dla Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych „WUŻ” w Gdyni (obecnie pływającej dla spółki Fairlplay Polska w Szczecinie). Wiceprezes Zarządu stoczni, Bartłomiej Pomierski powiedział portalowi, że w okresie od 2000 do 2010 stocznia Remontowa Shipbuilding dostarczyła w sumie dziewiętnaście holowników. (PAP)

Autor: Bożena Leszczyńska

Edytor: Dorota Kazimierczak