Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Krakowie, ogłosiła trzy przetargi na budowę drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubieniem i Rabką Zdrojem: odcinek S7 Lubień-Naprawa, Naprawa – Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała – Chabówka. Tym samym przybliża się oczekiwana przez wielu kierowców podróżujących z różnych stron Polski „Zakopianką”, perspektywa bezpieczniejszego i sprawniejszego podróżowania na Podhale, w Tatry i na południe Europy, komfortową drogą.

17-kilometrowy odcinek S7 Lubień - Rabka to jedna z najdroższych i najtrudniejszych inwestycji drogowych w Polsce. GDDKiA zdecydowała więc o podzieleniu inwestycji na trzy odcinki: dwa drogowe i tunel. Jak usłyszeliśmy w GDDKiA, prace przy drążeniu tunelu potrwają aż pięć lat. Odcinki drogowe po obu stronach mają być gotowe po 2,5 roku i już wtedy zostaną otwarte - kierowcy będą objeżdżali tunel.

Jak się dowiedzieliśmy, zostanie przy budowie przejazdu zostanie zastosowana po raz pierwszy w Polsce nowa, austriacka metoda tunelowania. Polega na zakładaniu ładunków wybuchowych w poziomych odwiertach, a następnie ich sekwencyjnym ich odpalaniu.

Będzie to bardzo różnorodna i malownicza droga ekspresowa - twierdzi GDDKiA. Wyjątkowość trasy S7 na odcinku Lubień – Rabka podyktowana została przez przyrodę. Inżynierowie, by dostosować się do warunków terenowych, zaprojektowali aż 8 km po wiaduktach, estakadach i mostach oraz w tunelu. Dwukomorowy tunel o długości 2 km pod Małym Luboniem, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą z wyposażeniem drążony będzie w niejednorodnych skałach fliszu karpackiego, poprzecinanych uskokami. W najwyższym punkcie od dna tunelu do wierzchołka góry będzie 107 m.

Reklama

Oprócz tunelu zaprojektowano 38 obiektów mostowych, w tym 10 mostów na ciekach wodnych, pozostałe to wiadukty i łącznice. Dwa węzły drogowe: „Skomielna” i „Zabornia”, trzy MOP-Y (miejsca obsługi podróżnych) w Lubniu, Krzeczowie i Zbójeckiej Górze oraz 25 km dróg dojazdowych obsługujących przyległe tereny. Najdłuższy wiadukt będzie miał około 992 metry długości.

Na odcinki drogowe oferty mogą być składane do 12 lutego 2015 r., natomiast na odcinek tunelowy do 19 lutego 2015 r. Szczegóły dostępne są na stronie GDDKiA.