Zubax Robotics z Estonii, który zaprezentował rozwiązanie zmniejszające zużycie energii w silnikach elektrycznych pojazdów lotniczych zwyciężył w konkursie dla start-upów PowerUp!. Zubax Robotics pozwala pojazdom elektrycznym (zwłaszcza poruszającym się w przestrzeni powietrznej) zużywać mniej energii z akumulatora, zwiększając tym samym ich zasięg. Ta technologia może przyczynić się do pokonania jednej z największych barier w rozwoju elektromobilności.

W czwartej edycji konkursu organizowanego przez EIT InnoEnergy brały również udział start-upy z obszarów cleantech, energii i smart cities. Zwycięski zespół otrzymał 30 tys. Euro i szansę na zaproszenie do prestiżowego akceleratora Highway® by InnoEnergy.

- Zgłosiliśmy się do PowerUp!, bo wiedzieliśmy, że ten konkurs zapewnia nie tylko finansowanie, ale również wszechstronne wsparcie EIT InnoEnergy. Nagrodę przeznaczymy na dalszy rozwój produktu, który pozwoli na osiągnięcie lepszej pozycji na rynku. Wiedzieliśmy, że mamy dobry pomysł i dobry produkt, ale wygrana jest zaskoczeniem i motywatorem do nieustającej pracy – twierdzi Pavek Kirienko, Head of Technical Research w Zubax.

Jego słowa potwierdza Christo Balinow, Business Development Director for CEE and Middle East w EIT InnoEnergy Central Europe, przewodniczący jury:
- Przez siedem działalności EIT InnoEnergy zainwestowało w innowacyjne projekty 2 miliardy Euro. Dzięki naszemu wsparciu 80 produktów weszło na rynek. Teraz, przed tą niesamowitą szansą stoi zespół Zubax Robotic, który przedstawił rozwiązanie skalowalne, mające globalne zastosowanie, co było najważniejszym kryterium jury.

Drugie miejsce w konkursie i 10 tys. euro otrzymał zespół WellParko z Litwy. Rozwiązanie start-upu, dzięki wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji, pomaga władzom miejskim i właścicielom parkingów w lepszym zarządzaniu miejscami parkingowymi oraz w zredukowaniu liczby pracowników odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów parkowania.

Reklama

Trzecie miejsce i 5 tys. euro zdobył zespół Neuron soundware z Czech, który – również przy zastosowaniu AI - opracował technologię pozwalającą na wczesną diagnostykę usterek mechanicznych za pomocą kilku sekund dźwięku. Start-up szczyci się dokładnością większą niż 99,95 proc.

Podczas Wielkiego Finału w Pradze przed jury, inwestorami i mediami swoje rozwiązania zaprezentowało 15 start-upów. To zwycięzcy finałów krajowych, które odbyły się na Węgrzech, w Polsce, Czechach, Słowacji, Słowenii, Litwie, Łotwie, Estonii, Rumunii, Bułgarii, Serbii, Turcji Chorwacji, Grecji oraz na Ukrainie. Finaliści zostali uprzednio wyłonieni spośród 299 drużyn z 24 krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Polskę reprezentował zespół Indoorway, prezentując narzędzie do digitalizacji i optymalizacji przestrzeni przemysłowych oraz komercyjnych.

Udział w konkursie stworzył start-upom szansę na spotkanie z wiodącymi firmami sektora energii i cleantech w regionie – takimi jak polskie RAFAKO, węgierski Mol Group czy turecka Enerjisa. Partnerzy biznesowi konkursu widzą możliwość wdrażania nowych technologii proponowanych przez start-upowców w swoich przedsięwzięciach:
Bardzo nas cieszy fakt, iż w tym roku w konkursie biorą udział nie tylko firmy z branży energetycznej, ale także z obszaru elektromobilności czy też smart city. Konkurs rozwija się w takim samym kierunku jak RAFAKO, które poza energetyką, poszukuje możliwości dywersyfikacji przychodów w wymienionych wcześniej obszarach – mówi Michał Maćkowiak, Head of Innovation w RAFAKO.

Zsolt Winkler, Head Open Innovation Hub w grupie MOL komentuje: - PowerUp! karmi nas nowymi, świeżymi pomysłami i rozwiązaniami z całego regionu. Z dumą sponsorujemy to wydarzenie po raz drugi. Nawiązanie współpracy ze start-upami poprzez takie konkursy odgrywa niezwykle ważną rolę w naszej strategii.

Gul Erol, Enerjisa CTO również docenia poziom konkursu i podkreśla: - Wiemy, że rozwój naszej firmy jest możliwy tylko dzięki zrównoważonym rozwiązaniom i współpracy ze start-upami. Jesteśmy dumni z bycia częścią PowerUp!, który łączy nas z najbardziej innowacyjnymi pomysłami w całej Europie.

>>> Czytaj też: Oto pierwszy ultralekki samochód elektryczny zaprojektowany w Polsce [ZDJĘCIA]