Nie pytajmy jedynie o cenę i nie sugerujmy się wyłącznie zdjęciem w katalogu. Zapytajmy o wycieczki fakultatywne i ich koszt, ubezpieczenie, jakość posiłków - mówi Małgorzata Cieloch z departamentu współpracy z zagranicą i komunikacji społecznej w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
O co trzeba zapytać w biurze podróży, kupując wycieczkę?
Klient powinien ustalić jak najwięcej szczegółów związanych z wyjazdem. Nie pytajmy jedynie o cenę i nie sugerujmy się wyłącznie zdjęciem w katalogu. Zapytajmy o wycieczki fakultatywne i ich koszt, ubezpieczenie, jakość posiłków (szczególnie skład oferty all inclusive), sprecyzujmy pojęcia ogólne, takie jak „blisko morza”, „spokojna okolica”, niedaleko lasu”. W praktyce sprawiają wiele trudności, dlatego że np. „blisko plaży” to dla konsumenta oraz organizatora wyjazdu dwie różne odległości.
Dowiedzmy się także, kto jest organizatorem wyjazdu, dlatego że to do tego przedsiębiorcy należy zgłaszać reklamację. Zdarza się, że wycieczki sprzedaje pośrednik, a w umowie widnieje inny przedsiębiorca.
Jakie prawa i obowiązki ma klient względem biura podróży?
Reklama
Podstawowym prawem klienta jest prawo do usługi wykonanej zgodnie z umową. W przeciwnym wypadku turysta powinien zgłaszać reklamację. Pomocne będą dowody, nagrania, zeznania innych osób. Warto nieprawidłowości zgłosić już rezydentowi wycieczki. Na złożenie reklamacji po powrocie do kraju klient ma maksymalnie 30 dni od zakończenia imprezy turystycznej. Odmowa uwzględnienia reklamacji oznacza dla organizatora imprezy obowiązek szczegółowego uzasadnienia na piśmie przyczyny. Jeśli reklamacja została złożona przez klienta w czasie wyjazdu, to organizator imprezy turystycznej jest zobowiązany pisemnie się do niej ustosunkować w ciągu 30 dni od zakończenia imprezy. Jeśli tego nie zrobi w tym terminie, to uważa się, że uznaje reklamację za uzasadnioną.
>>> Rosjanie nie pojawią się w tym roku w Polsce tak tłumnie jak do tej pory. Po inwazji na Krym rozumieją, że dobrosąsiedzkie stosunki trochę ochłodły. Turystyka: Rosjanie nie chcą już przyjeżdżać do Polski
Na co klient powinien być szczególnie wyczulony przy podpisywaniu umowy z touroperatorem?
Powinien przede wszystkim sprawdzić, czy organizator działa legalnie, to znaczy, czy został wpisany do Centralnej Ewidencji Organizatorów i Pośredników Turystycznych.
Trzeba dokładnie przeczytać umowę i zwrócić uwagę na istotne postanowienia kontraktu dotyczące zmiany ceny czy terminu wylotu, kategorii hotelu.
Umowa powinna wyraźnie przewidywać możliwość zmiany ceny. Jeśli takiego zastrzeżenia nie ma w umowie, to zmiana ceny nie jest możliwa. Jeżeli jednak takie zastrzeżenie jest, to koszt wycieczki może się zmienić tylko z trzech przyczyn: wzrostu kosztów transportu, kursów walut oraz opłat urzędowych i podatków. Prawo jednak zabrania dokonania podwyżki ceny imprezy w okresie 20 dni przed datą wyjazdu. Wtedy możliwa jest jedynie obniżka.
>>>Nowe ubezpieczenie dla zainteresowanych turystyką aktywną. Zapewni wsparcie finansowe w razie nieszczęśliwego wypadku na rowerze oraz jego kradzieży w wyniku włamania, utraty roweru w wyniku rabunku. Leczenie i operacja plastyczna po wypadku. Ubezpieczyciele zwracają się do amatorów sportu