Części samochodowe tworzyły 8,7 proc. eksportu, dalsze 3,4 proc to urządzenia telefoniczne. W imporcie dominują części samochodowe, których udział wyniósł 7,6 proc. – informowali w Pradze przedstawiciele CzSU. W sumie eksport czeskich firm do Unii Europejskiej wyniósł 3,5 bilionów koron i w stosunku rok do roku jest większy o 200 miliardów.

Najwięcej czeskich samochodów osobowych trafiło do Niemiec – w roku 2017 za 296 miliardów koron. Na drugim miejscu jest Wielka Brytania (66 mld. koron), trzecia Francja (60 mld). Urządzenia i środki transportu w całym eksporcie miały udział 56 proc. a liczony rok do roku zwiększył się o 138,5 mld koron, co oznacza wzrost o jedną dziesiątą.

Reklama

„Na stosunek rok do roku w eksporcie do UE największy wpływ miały stosunki handlowe z Niemcami, które wzrosły o 94,2 mld do 1,4 bil. koron. Wzrósł także eksport do Polski i do Austrii” – cytuje agencja CTK wiceszefa CzSU Jaroslava Sixta.

Czechy utrzymują stosunki handlowe przede wszystkim z sąsiednimi krajami. W 2017 r. udział eksportu do sąsiednich państw wyniósł 51 proc.; importu 41 proc. „Z punktu widzenia całości czeskiego eksportu do UE najważniejszym odbiorcą są Niemcy. To obowiązuje w skali długoterminowej. Według aktualnych danych to 39 proc. naszego eksportu. Potwierdza się, że zależność czeskiej gospodarki od RFN jest dosyć znaczna” – powiedział kierownik departamentu statystyki handlu zagranicznego w CzSU Karel Kral. Kolejnymi krajami, do których trafiają czeskie towary są Słowacja, Polska oraz Austria.

Tego roczne wskaźniki czeskiego eksportu nie osiągają zeszłorocznych. Od stycznia do marca, liczony rok do roku, zmniejszył się o 1,6 proc. do 1,06 bln. koron. Eksport do Unii zmniejszył się o 1,2 proc.

Z Pragi Piotr Górecki (PAP)

autor: Piotr Górecki