W środę w Kutnie przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisali umowę z wykonawcą, który zrealizuje prace na drugim z trzech etapów projektu obejmującego modernizację kluczowej części linii E20 łączącej Warszawę i Poznań.

Członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch podkreślił w rozmowie z PAP, że to jedna z ważniejszych inwestycji spółki. "Trasa E20 jest jedną z kluczowych linii kolejowych w Polsce i jedną z ważniejszych w Europie. To bowiem część korytarza transportowego TEN-T Morze Północne – Bałtyk. Wkrótce zaczniemy modernizację, która poprawi jakość transportu, komfort podróży i przepustowość pociągów pomiędzy Warszawą i Poznaniem, a także połączeń regionalnych oraz przede wszystkim ruchu towarowego" – wyjaśnił.

Jak poinformował PAP dyrektor projektu PKP PLK Sebastian Mech, w ramach całej inwestycji wartej ponad 2 mld zł w ciągu 2,5 roku w sumie na odcinku Sochaczew - Swarzędz zostanie zmodernizowanych ok. 360 km torów i 650 km sieci trakcyjnej, zostaną przebudowane największe stacje kolejowe m.in. w Kutnie, Łowiczu, Koninie i Kole, wyremontowanych 130 obiektów inżynieryjnych, kilkadziesiąt przejazdów kolejowo-drogowych, a także powstaną trzy - w Łowiczu, Kutnie i Koninie - nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym tzw. lokalne centra sterowania (LCS).

Zakres prac podpisanej w środę umowy z konsorcjum firm, którego liderem jest spółka ZUE obejmuje odcinek między Żychlinem (Łódzkie) a Barłogami (Wielkopolskie). Ta część inwestycji ma kosztować 560 mln zł.

Reklama

"Bardzo ważnym elementem tego etapu będzie kompleksowa przebudowa stacji w Kutnie. Odnowione zostaną cztery perony, przejście podziemne oraz wiadukt. Na tym odcinku zostanie zamontowanych 108 nowoczesnych rozjazdów, co wraz z modernizacją torów i sieci trakcyjnej oraz powstaniem LCS w Kutnie pozwoli zwiększyć prędkość przejazdu pociągów przez tą stację z 40 km/h do 160 km/h" – wyjaśnił Mech.

Dzięki temu – jak zapewnili przedstawiciele kolejowej spółki - poprawi się komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Na trasie ma kursować więcej składów, a dzięki zwiększeniu szybkości do 160 km/h skróci się czas ich przejazdu.

Mech wskazał, że pociągi ekspresowe z Warszawy do Poznania pokonają trasę szybciej o ok. 10 minut (obecnie 2 godz. 30 min), ale jeszcze więcej mają zyskać pasażerowie przewozów regionalnych i korzystający z usług cargo.

W czasie trwania robót stacja w Kutnie będzie funkcjonowała częściowo, ale w wyniku zamykania poszczególnych odcinków, podróżnych czekają objazdy, które wydłużą podróż o ok. 30 minut.

Wcześniej PKP PLK podpisała wartą ok. 800 mln zł umowę z wykonawcą odcinka pomiędzy Barłogami a Swarzędzem (Wielkopolskie), a wkrótce ma dojść do zawarcia kontraktu dotyczącego robót na ostatnim fragmencie linii pomiędzy Żychlinem a Sochaczewem (Mazowieckie).

Prace na wszystkich etapach mają rozpocząć się w czerwcu br., a ich zakończenie planowane jest do końca 2019 roku. Inwestycja jest współfinansowana z unijnego progamu CEF "Łącząc Europę". (PAP)jest