Swoje oferty złożyły dwa konsorcja z Włoch, a także konsorcja z Chin i Polski - poinformowały w czwartek służby prasowe świnoujskiego magistratu.

Najniższą cenę zaproponowało włoskie konsorcjum Toto S.p.A Costruzioni Generali, które chce wybudować tunel za blisko 618,6 mln zł. Kolejne włoskie konsorcjum - Astaldi S.p.A. - podało cenę blisko 725,1 mln zł. Porr Polska Infrastructure S.A. chce wybudować tunel za około 793,2 mln zł, a China Harbour Engineering Company Ltd - za prawie 825,9 mln zł.

"Dobrą wiadomością jest to, że kwoty w dwóch ofertach mieszczą się w środkach, które zostały zaplanowane na tę inwestycję" - podkreślił cytowany w komunikacie prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Jak wynika z informacji szczecińskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wszyscy oferenci zaoferowali czas realizacji skrócony do 48 miesięcy. Jeżeli nie będzie odwołań od wyboru wykonawcy, to podpisania umowy na realizację tunelu można spodziewać się pod koniec br. - podała Dyrekcja.

Tunel w Świnoujściu powinien powstać do końca 2021 r.

Świnoujski magistrat szacuje, że łączny koszt inwestycji to 912 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie ponad 772 mln zł. Pozostałą kwotę zabezpiecza budżet miasta Świnoujście.

Całkowita długość trasy wyniesie ok. 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu, który - zgodnie z decyzją środowiskową z 2010 r. - zostanie wykonany w technologii "tarczy drążonej". Średnica wewnętrzna tunelu wyniesie 12 m; powstanie w nim dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m, a poniżej jezdni - tunel ewakuacyjny.

Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane - Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią tras krajowych, ale działają w nim dwie przeprawy promowe.

>>> Czytaj też: Budowa szybkich kolei to cywilizacyjne wyzwanie. Polska wprowadzi niemiecki model?