W ciągu trzech lat większość autobusów miejskich w Rzeszowie będzie napędzana sprężonym gazem ziemnym. Aneks pozwoli zaspokoić rosnące zapotrzebowanie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) w Rzeszowie na ekologiczne paliwo.

MPK, która jest największą firmą świadczącą usługi przewozu pasażerskiego w mieście chce w ciągu trzech lat powiększyć liczbę autobusów napędzanych CNG z obecnych 69 do 110 pojazdów. Tym samym przedsiębiorstwo stanie się największym w Polsce odbiorcą ekologicznego paliwa, jakim jest CNG.

"Podpisanie aneksu to efekt nowego podejścia do biznesu paliwowego w PGNiG OD. Każda nasza oferta jest dostosowana do potrzeb konkretnego klienta. Oferujemy nie tylko dostawy gazu od wiarygodnego dostawcy, ale także doradzamy w zakresie optymalnej organizacji procesu tankowania autobusów czy pozyskania środków finansowych na rozwój floty ekologicznych pojazdów. Zapewniamy również fachowe doradztwo w zarządzaniu całą infrastrukturą – powiedział cytowany w komunikacie prezes PGNiG Obrót Henryk Mucha.

Prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc dodał, że to świetna informacja dla mieszkańców, gdyż większość autobusów zasilana będzie ekologicznym i niskoemisyjnym gazem CNG, co bezpośrednio wpłynie na poprawę jakości powietrza w mieście oraz zdrowia ludzi.

Reklama

Z kolei prezes rzeszowskiego MPK Marek Filip podkreślił, że dzięki umowie firma zyskuje gwarancję ekonomicznej opłacalności eksploatacji nowoczesnych i ekologicznych autobusów, które z pewnością wpłyną na dalszą poprawę jakości usługi świadczonej mieszkańcom Rzeszowa.

Zapowiadana przez Ministerstwo Finansów zerowa stawka akcyzowa na gaz CNG od 1 stycznia 2018 r. może sprawić, że paliwo to stanie się niebawem jeszcze bardziej atrakcyjną propozycją dla sektora komunikacyjnego i komunalnego. Wpisuje się to w rządowe plany poprawy jakości powietrza w Polsce.

"Silniki napędzane CNG to sprawdzona technologia, od lat stosowana w wielu krajach. Powody są oczywiste. Gaz jest tańszy od oleju napędowego i benzyny, ale przede wszystkim pozwala znacznie ograniczyć emisję zanieczyszczeń z transportu, zwłaszcza w postaci tlenków azotu i cząstek stałych" – wyjaśnił prezes Henryk Mucha.

Autobusy napędzane CNG dostarczanym przez PGNiG OD jeżdżą już w kilkunastu miastach Polski. W tym roku spółka podpisała umowy na dostawy tego paliwa również z MPK Tarnów i PKM Tychy. Firma prowadzi rozmowy z kolejnymi przedsiębiorstwami komunikacji miejskiej oraz firmami komunalnymi.(PAP)

autor: Małgorzata Dragan

edytor: Marek Michałowski