23 oferty cenowe wpłynęły w przetargu na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S19 od Niska do Sokołowa Małopolskiego. Droga będzie częścią trasy Via Carpatia.

Jak poinformował PAP w piątek Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału GDDKiA, wszyscy wykonawcy, którzy złożyli oferty cenowe zadeklarowali 10-letni okres gwarancji oraz skrócenie czasu realizacji do 34 miesięcy.

Przetarg dotyczył budowy trzech odcinków. Na odcinek Nisko Południe–Podgórze o długości ok. 11,5 km, wpłynęło siedem ofert o wartości od 272 mln zł do 436 mln zł. Podobnie na odcinek Podgórze-Kamień o długości 10,5 km, wpłynęło również siedem ofert, ich wartość wynosi od 284 mln zł do 580 mln zł. Na trzeci odcinek Kamień-Sokołów Małopolski Północ o długości ok. 7,9 km, wpłynęło dziewięć ofert o wartości od 234 mln zł do 366 mln zł.

Wysocki zaznaczył, że komisja przetargowa sprawdzi teraz oferty i wyłoni najkorzystniejsze. „Podpisanie umów z wykonawcami planowane jest na II kwartał przyszłego roku” – dodał.

Odcinek S19 od Niska do Sokołowa Małopolskiego realizowany będzie w systemie „projektuj i buduj”. Zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców będzie zaprojektowanie poszczególnych odcinków, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, wybudowanie drogi wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą, opracowanie dokumentacji powykonawczej, oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

Reklama

Wysocki podkreślił, że okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca) będą wliczane tylko do czasu objętego projektowaniem. „Do czasu realizacji robót przerwy zimowe nie będą wliczane. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w II połowie 2019 r., a zakończenie w 2021 r.” – powiedział.

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako priorytet inwestycyjny.

Całkowita długość tego szlaku w Polsce wyniesie ok. 760 km.

Na Podkarpaciu droga ekspresowa S19, która będzie częścią Via Carpatia, będzie miała docelowo długość ok. 170 km.

Obecnie gotowych jest ponad 30 km tej drogi. Są to odcinki Sokołów Małopolski-Stobierna, Stobierna-węzeł Rzeszów Wschód, węzeł Rzeszów Zachód-węzeł Świlcza, węzeł Świlcza-węzeł Rzeszów Południe (oddanie do ruchu tego odcinka planowane jest w listopadzie br.)

W realizacji są natomiast odcinki o długości ponad 10 km. Z kolei w przetargu jest niemal 130 km S19, w tym m.in. przetarg na wykonanie koncepcji programowej dla odcinka Babica-Barwinek.

>>> Czytaj też: Kolej Dużych Prędkości ma osiągać szybkość 250 km/h