Modernizacja linii kolejowej nr 25 na trasie od Skarżyska-Kamiennej do Sandomierza wykonywana jest w formule „projektuj i buduj” w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Inwestycja, o wartości ok. 379 mln zł (brutto 466 mln zł), finansowana jest z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Biuro prasowe PKP PLK w przesłanym PAP komunikacie poinformowało, że w tym tygodniu na odcinku Skarżysko-Kamienna – Wąchock rozpoczął się demontaż szyn i wymiana podkładów. Po zakończonych pracach wymieniona zostanie też sieć trakcyjna.

"Od września prace budowlane obejmą drugi tor. Modernizację trasy zaplanowano najpierw na odcinku Skarżysko-Kamienna – Starachowice Wschodnie. To demontaż i wymiana 18 km toru i 10 km sieci trakcyjnej oraz przebudowa obiektów inżynieryjnych m.in. mostu nad rzeką Oleśnicą w Skarżysku-Kamiennej" – przekazało PKP PLK.

Podwyższone i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności zostaną także perony na stacjach: Skarżysko-Kamienna, Wąchock, Starachowice Wschodnie i przystankach: Skarżysko-Kościelne i Marcinków. "Wiaty, ławki, estetyczne oświetlenie oraz czytelne oznakowanie poprawią komfort korzystania z kolei" – zaznaczono w komunikacie.

Reklama

Jak zapewniło PKP PLK, w trakcie modernizacji ruch pociągów zostanie utrzymany i będzie się odbywał po jednym torze. "W ciągu doby po linii kursuje średnio 16 par połączeń pasażerskich. Tylko za dwie pary pociągów regionalnych wprowadzona będzie zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski" – poinformowała spółka.

Wszystkie prace zostaną zrealizowane na odcinku o długości 100 km i obejmą przebudowę m.in. 35 peronów, wymianę toru i sieci trakcyjnej oraz remont 106 obiektów inżynieryjnych. Modernizacja odcinka Skarżysko-Kamienna – Sandomierz ma potrwać do 2021 r. Po zakończeniu prac, czas podróży między tymi miejscowościami ma skrócić się o ok. 40 minut.

Modernizacja linii nr 25 to kolejna inwestycja kolejowa w regionie. Niedawno zakończyły się prace na stacji Włoszczowa Północ – powstał nowy peron oraz przejście podziemne. Inwestycję zrealizowano w ramach modernizacji CMK. Wciąż trwają prace przy budowie łącznicy z Czarncy do stacji Włoszczowa Płn.

Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku zakłada wydatki inwestycyjne na poziomie do 66 mld zł, przy pomocy których w całym kraju zrealizowanych ma być 220 projektów kolejowych. Głównym zadaniem programu jest poprawa ruchu kolejowego w aglomeracjach, podniesienie standardu podróży na trasach regionalnych oraz polepszenie warunków dla przewozu towarów.

Program Operacyjny Polska Wschodnia to dodatkowy instrument wsparcia finansowego dla pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Celem programu jest wzrost konkurencyjności i innowacyjności makroregionu Polski Wschodniej.(PAP)

autor: Piotr Grabski