Dwa lata temu stała na skraju bankructwa, w 2011 r. miała 40 mln zł obrotu i stratę netto 24 mln zł. Ale w pierwszych trzech kwartałach tego roku obroty przekroczyły 70 mln zł i udało się osiągnąć 7 mln zł zysku.
Poznańskiego producenta postawiły na nogi kontrakty z PKP Intercity. W ubiegłym tygodniu podpisał umowę z IC na 25 nowych wagonów pasażerskich za 175 mln zł. Realizuje też 1/3 zamówienia na remonty 68 wagonów dla IC, wartego w sumie 180 mln zł. Ponadto toczy się przetarg na modernizację 150 wagonów za 500 mln zł, na który Cegielski też ostrzy zęby (wczoraj przewoźnik przełożył otwarcie ofert).
Poznańska firma nie liczy wyłącznie na kolej. – Rozpoczęliśmy pracę nad nową generacją tramwaju puma. Pierwsza się nie przyjęła, ale to będzie zupełnie inny pojazd. Zmienimy napęd, a tramwaj będzie w 100-proc. niskopodłogowy – deklaruje w rozmowie z DGP prezes FPS Sławomir Raniszewski.
Reklama
Jazdy testowe tramwaju 118N – czyli pierwszej Pumy, w której niska podłoga była tylko w części pojazdu – zakończyły się spektakularną klapą. Jako jedyny przewoźnik testowało je w latach 2008 – 2010 poznańskie MPK. Pojazd psuł się co chwilę i kilka miesięcy spędził w zajezdni.
Liderem rynku tramwajowego jest PESA Bydgoszcz, która ma zakontraktowanych 250 tramwajów Swing – dla Warszawy, Gdańska i Szczecina oraz przewoźników na Węgrzech i w Rumunii. W rodzimym mieście Cegielskiego Poznaniu Solaris sprzedał 45 pojazdów Tramino za 320 mln zł (wraz z pięcioletnim utrzymaniem). Wejście na rynek tramwajowy zapowiada nowosądecki Newag Zbigniewa Jakubasa, który sprzymierzył się w konsorcjum z chorwackim Koncarem. Zlecenia w Polsce wywalczyły też czeska Skoda (sprzedała 48 tramwajów do Poznania) i kanadyjski Bombardier (50 pojazdów dla Krakowa).
W Polsce toczą się teraz przetargi m.in. w Warszawie na 45 tramwajów dwukierunkowych za ok. 470 mln zł, 30 tramwajów dla Śląska za 260 mln zł i 18 tramwajów dla Torunia za 180 mln zł.
58 mln zapłaciła ARP w 2010 r. fabryce H. Cegielski za spółkę córkę FPS, która stała na skraju bankructwa
7 mln zł to zysk netto Fabryki Pojazdów Szynowych Cegielski za trzy kwartały 2012 r.
470 mln zł to wartość największego obecnie przetargu tramwajowego w Polsce: na 45 pojazdów dwukierunkowych dla Warszawy