Przewoźnikom kolejowym łatwiej dogadać się z firmami autobusowymi i lotniczymi niż między sobą.
W czasie piątkowego strajku kolejarzy pasażerowie mogli skorzystać z usług dowolnego przewoźnika, niezależnie od tego, na jaki pociąg mieli kupiony bilet. Była to sytuacja wyjątkowa. Na co dzień przewoźnicy nie są w stanie znaleźć wspólnego języka.
Od ponad dekady nie ma możliwości zakupu jednego biletu na całą trasę, co jest normalne np. w Niemczech. Jeśli wyruszamy w podróż expressem PKP Intercity, ale dalej chcemy pojechać pociągiem Regio Przewozów Regionalnych, będziemy musieli kupić dwa bilety. Co zabawne, oba kupimy w tej samej kasie, niezależnie, czy należy ona do IC, czy PR. – Kolej w Polsce nie jest już wspólnym systemem. Konieczność kupowania osobnych biletów na pociągi różnych przewoźników zmusza pasażera do kilkukrotnego płacenia za początkowe kilometry, które w taryfach przewozowych są najdroższe – mówi ekspert kolejowy Karol Trammer.
Światełkiem w tunelu są trwające rozmowy w sprawie wzajemnego honorowania biletów Przewozów Regionalnych i Kolei Dolnośląskich na terenie Wrocławia, wspólnych biletów na terenie miast PR z Kolejami Wielkopolskimi i Arrivą, a od połowy lutego zapewne z Kolejami Dolnośląskimi. Jednak nie ma wspólnej taryfy PR z Kolejami Śląskimi ani z Kolejami Mazowieckimi, mimo że te są największym udziałowcem PR.
Przewoźnikom kolejowym łatwiej dogadać się z podmiotami zewnętrznymi niż z sobą. PR przedłużyły właśnie wspólną ofertę z autobusową z firmą Veolia Transport. Chodzi m.in. o przejazd InterRegio Busem – w cenie biletu pociągu InterRegio – na trasie z Katowic do Krakowa i dalej do Przemyśla. Przejazd 77 km między Katowicami a Krakowem zajmuje pociągowi PR z powodu remontu 2 godz. 15 minut, podczas gdy IR Bus pokonuje tę trasę w 1 godz. 15 minut. Jak się dowiedzieliśmy, wspólnie z Veolią zostanie przedłużona po 10 lutego zimowa oferta kolejowo-autobusowa na trasach Katowice – Szczyrk i Jelenia Góra – Karpacz. Inny przykład: po ponownym uruchomieniu lotniska Modlin Koleje Mazowieckie wznowią ofertę z linią WizzAir. Pasażer WizzAir z Modlina może za dopłatą zarezerwować bilet na podróż pociągiem Kolei Mazowieckich do centrum Warszawy.
Reklama
Czarne chmury zbierają się z kolei nad warszawskim wspólnym biletem – pierwszym w Polsce rozwiązaniem umożliwiającym podróż pociągami Kolei Mazowieckich i komunikacją miejską. Według dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego Leszka Ruty los biletu pewny jest tylko do końca marca. Potem pasażerowie zapewne będą musieli kupować dwa bilety: na kolej i komunikację miejską.