Wiceminister uczestniczył w środę wieczorem w posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury. Odpowiadał na pytania dotyczące m.in. realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).

Chodkiewicz przedstawił dane, z których wynika, że w programie w realizacji jest 89 zadań o wartości ponad 47 mld zł, a długość odcinków to 1195 km. Jak mówił, do tej pory w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zakończono budowę 23 zadań o wartości ponad 8,4 mld zł. Oddane odcinki miały długość ponad 273 km.

„W przetargach znajduje się 49 zadań o wartości 27,5 mld zł, długość tych odcinków to 679 km. Na przetarg oczekują zadania o wartości prawie 52 mld zł” - powiedział wiceminister.

Chodkiewicz dodał, że od października 2015 r. podpisano umowy na odcinki o długości 763 km, wartość umów to prawie 31 mld zł.

„Biorąc za kryterium termin oddania drogi oraz wartość kontraktu wraz z rezerwą na prace dodatkowe to średni koszt budowy jednego kilometra drogi ekspresowej wyniósł w tym okresie 36 mln zł, zaś koszt budowy jednego kilometra obwodnicy wyniósł 19,9 mln zł” - powiedział Chodkiewicz.

Jak podkreślił wiceminister, w latach 2014-2015 na drogi krajowe i autostrady wydano z budżetu państwa i Krajowego Funduszu Drogowego - łącznie prawie 21 mld zł. Natomiast w 2016 r. było to ponad 15,7 mld zł. W tym roku, od stycznia do września wydano już 8,9 mld zł.

Chodkiewicz powiedział też, że dotąd Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała 36 umów, które są dofinansowane z budżetu UE. „Wartość wkładu unijnego dla tych umów wynosi ponad 22 mld zł. Oznacz to, że GDDKiA wykorzystała już 56 proc. przyznanych środków w ramach programu Infrastruktura i Środowisko” - zaznaczył wiceminister infrastruktury i budownictwa.

W tym roku Rada Ministrów zaakceptowała wniosek resortu infrastruktury i zwiększyła o 20 mld zł limit finansowy na program budowy dróg. Do 135 mld zł ze 107 mld zł podniósł rząd limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).

>>> Czytaj też: Serbia i Czarnogóra chcą połączyć swoje autostrady z trasą Via Carpatia