Odcinek od węzła Kolno (na północ od Łomży) do Stawisk za 288,3 mln zł będzie budować firma Strabag, natomiast 18-km odcinek Stawiski-Szczuczyn (do obwodnicy) za kwotę ponad 342,3 mln zł zaprojektuje i zbuduje firma Budimex. Obie firmy wyłoniono w przetargach na te inwestycje. Trwa budowa drugiej jezdni już istniejącej obwodnicy Szczuczyna.

W ramach podpisanych we wtorek umów powstaną po dwa pasy ruchu w każdą stronę, oddzielone pięciometrowym pasem zieleni. Cała Via Baltica będzie miała nawierzchnię cementową.

Wybrane w przetargu firmy mają na zaprojektowanie i budowę dwa i pół roku od dnia podpisania umów, co oznacza, że powinny być gotowe w czwartym kwartale 2020 r. - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wykonawcy inwestycji muszą zdobyć wszystkie wymagane zezwolenia, m.in. pozwolenie na budowę, czyli zezwolenie na realizację inwestycji.

Via Baltica, źródło: GDDKiA

Via Baltica, źródło: GDDKiA

źródło: Materiały Prasowe

Uczestniczący w podpisaniu umowy minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk powiedział, że podpisywanie umów oznacza realizację wcześniejszych obietnic rządu PiS, a drogi takie jak Via Carpatia czy Via Baltica "są już w realizacji". Dodał, że cała Via Baltica powinna być gotowa w 2021 r. Podkreślał, że budowa drogi oznacza rozwój dla tych regionów, lepszą dostępność komunikacyjną dla wschodniej części kraju.

Adamczyk podkreślił, że podpisane umowy są pierwszymi wg. nowych zasad, które m.in. wprowadzają stosowne klauzule bezpieczeństwa dla zamawiającego, wykonawców, ale i podwykonawców.

Wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz wyjaśnił, że według tych gwarancji generalny wykonawca nie może obarczać ryzykiem tylko podwykonawców, określone mają być także np. terminy płatności czy wartość wynagrodzenia.

Białostocki oddział GDDKiA przypomniał, że obecnie w ramach realizacji Via Baltica jest budowana 13-km obwodnica Suwałk, 24-km odcinek od suwalskiej obwodnicy do granicy z Litwą oraz druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna (6 km). - To łącznie prawie 44 km Via Baltica, a wartość tych umów to 974 mln zł - poinformował rzecznik GDDKiA w Białymstoku Rafał Malinowski.

Dodał, że obwodnica Suwałk ma być gotowa w drugim kwartale 2019 r., odcinek Suwałki-Budzisko w trzecim kwartale 2020 r., a druga jezdnia szczuczyńskiej obwodnicy w pierwszym kwartale 2019 r.

W styczniu 2018 r. GDDKiA chce podpisać umowę z wykonawcą odcinka Łomża Południe-Łomża Zachód (wybrano najkorzystniejszą ofertę). Umowy z wykonawcami pozostałych odcinków: Podborze-Śniadowo, Śniadowo-Łomża Południe oraz Łomża Zachód-Kolno będą podpisane w lutym lub marcu 2018 r. po wyborze w przetargach najkorzystniejszych ofert. Dyrektorzy GDDKiA - generalny Krzysztof Kondraciuk i oddziału w Białymstoku Wojciech Borzuchowski mówili, że będą podjęte starania, aby umowy były zawierane być może jeszcze w 2017 r.

Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica. W Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd będzie wiodła do Rygi na Łotwie.

>>> Czytaj też: Via Carpatia bliżej realizacji. Podpisano umowy na budowę 3 ważnych odcinków