Wybrano najkorzystniejsze oferty na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S19, między Lublinem a Kraśnikiem, fragmentu przyszłej Via Carpatia. 42-kilometrowa trasa będzie kosztowała łącznie ponad 1,1 mld zł, ma być gotowa w 2021 r.

Ten fragment powstającej Via Carpatii, obejmujący drogę od końca obwodnicy Lublina do końca obwodnicy Kraśnika, podzielony został na trzy odcinki. Wszystkie mają być zrealizowane w czasie 34 miesięcy, nie wliczając okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca) – poinformował w środę rzecznik lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Krzysztof Nalewajko.

Na budowę 12-kilometrowego odcinka od Lublina do węzła Niedrzwica Duża najkorzystniejszą ofertę – opiewającą na 312,2 mln zł - złożyło konsorcjum z liderem Aldesa Construcciones Polska. To samo konsorcjum złożyło najkorzystniejszą ofertę - 319,5 mln zł - na budowę 10-kilometrowej obwodnicy Kraśnika.

Natomiast na budowę około 20 km drogi od węzła Niedrzwica Duża do węzła Kraśnik Północ wybrano ofertę firmy Mota-Engil Central Europe, która zażądała 498 mln zł.

Powstać ma dwujezdniowa droga ekspresowa, o nawierzchni bitumicznej, z rezerwą terenu pod trzeci pas. Będzie prowadziła początkowo od Lublina wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 19 a potem ominie od wschodu Niedrzwicę Dużą, Sobieszczany i Wilkołaz. Za Wilkołazem przejdzie na zachodnią stronę obecnej „19”, by w miejscowości Lasy znów ją przeciąć i ominąć obwodnicą Kraśnik od wschodu.

Reklama

Zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych, 32 mostów i wiaduktów, dziewięciu przejść dla zwierząt i trzech kładek dla pieszych.

Realizacja trasy będzie prowadzona w trybie projektuj-buduj. Podpisanie umowy z wykonawcami GDDKiA planuje w lutym przyszłego roku. Kierowcy mają zacząć korzystać z nowej drogi w 2021 r.

Via Carpatia w Lubelskiem liczyć będzie około 200 km. Gotowe jest obecnie 35 km trasy ekspresowej, z czego około 15 km to odcinki jednojezdniowe, które będą rozbudowane. Istniejące już odcinki S19 w Lubelskiem to obwodnice Lublina, Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego.

W październiku podpisano umowy na budowę 33 km trasy od Kraśnika do węzła Lasy Janowskie w pobliżu granicy województw lubelskiego i podkarpackiego. Inwestycja została podzielona na trzy odcinki. Odcinek od Kraśnika do węzła Janów Lubelski Północ o długości około 18 km zrealizuje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe za blisko 390 mln zł. Drugi odcinek, obwodnicę Janowa Lubelskiego (około 7 km), wykona firma Mota-Engil Central Europe za 148,5 mln zł. Trzeci odcinek od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie (około 8 km) zrealizuje konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe za 183,6 mln zł.

Droga ekspresowa S19 od Kraśnika do węzła Lasy Janowskie - dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni, którą w przyszłości będzie można poszerzyć o trzeci pas - ma powstać do 2021 r.

Ogłoszony został przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla odcinka S19 Lublin - Lubartów o długości około 24 km. Podpisanie umów planowane jest w styczniu 2018 r. Realizacja tego fragmentu drogi przewidziana jest w latach 2020-2024. Szacunkowy koszt - 900 mln zł.

Wybrano trzy biura projektowe, które zajmą się przygotowywaniem dokumentacji projektowej dla 81,5 km przyszłej Via Carpatii od Lubartowa do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego. Ten fragment ma być budowany w latach 2019-2024. Jego koszt szacuje się na 2,4 mld zł.

Łączny koszt budowy S19 na terenie woj. lubelskiego, wraz w wykupem gruntów, szacowany jest na 6,4 mld zł.

Droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ-południe we wschodniej części Polski i stanowić część międzynarodowej trasy Via Carpatia, która ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.

>> Czytaj też: Wielkie zmiany na Dworcu Zachodnim. Może tu powstać najpotężniejszy węzeł przesiadkowy w kraju