Marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki podkreślił, że przeprawa umożliwi skomunikowanie dróg krajowych nr 10 i 80.

"To poprawi dostęp mieszkańców gminy Zławieś Wielka do miejsc pracy na terenie soleckiego parku przemysłowego. Liczymy też, że wpłynie na podniesienie atrakcyjności turystycznej tej części województwa. Samorząd województwa realizuje przedsięwzięcie wspólnie z Solcem Kujawskim, który jest partnerem wiodącym, powiatami bydgoskim, toruńskim oraz gminą Zławieś Wielka" - dodał Całbecki.

Za zakup i rozruch jednostki promowej będzie odpowiadała spółka Techno Marine z Malborka, która wygrała przetarg. Województwo zapłaci za prom 5,9 mln zł, a zwycięzca przetargu ma 11 miesięcy na zrealizowanie tego zadania.

Osoby korzystające z przeprawy promowej, które chcą przedostać się z bydgoskiego Fordonu do Solca Kujawskiego będą miały skróconą drogę o 40 km.

"Na głównym pokładzie znajdzie się miejsce dla 15 samochodów osobowych lub 1 autobusu, 2 busów i 6 samochodów osobowych. Na dziobie i rufie zamocowane będą klapy wjazdowo-zjazdowe podnoszone siłownikami hydraulicznymi. Na prawej burcie w rejonie śródokręcia usytuowana ma być sterówka, posadowiona nad pokładem w celu zapewnienia dobrej widoczności. Na lewej burcie będą miejsca siedzące dla 42 pasażerów, a na prawej dla 16 osób. Rozruch promu planowany jest w wiosną 2019 roku" - poinformowała rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego Beata Krzemińska.

Dodatkowo planowany jest remont dróg dojazdowych oraz modernizacja przyczółków. Przetarg na to zadanie wygrało konsorcjum z firmą "Gotowski" na czele. Koszt tej inwestycji to 12,8 mln zł.

Prom będzie miał 24 m długości, 11 m szerokości i będzie poruszał się z prędkością 13 km/h. Jednorazowo będzie mógł zabrać na pokład 15 samochodów i 80 pasażerów.

Inwestycja znalazła się w Kujawsko-Pomorskim Planie Spójności Komunikacji Drogowej, co umożliwia uzyskanie dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości 85 proc. Na 15 proc. kosztów własnych mają złożyć się samorządy: wojewódzki - 50 proc., samorządy gminne i powiatowe - po 12,5 proc.

"Najwięcej prac będzie toczyć się w obrębie istniejących wojskowych przyczółków. Zostaną one rozbudowane, oświetlone oraz wyposażone w monitoring. Przy każdym powstaną dwa stanowiska do przybijania jednostki promowej - takie rozwiązanie uwzględnia wahania poziomu wody w Wiśle. Przy przeprawie funkcjonować będą niewielkie parkingi (miejsce dla autokaru i 5 pojazdów osobowych). Wszystkie rozwiązania zostaną doprecyzowane na etapie sporządzania projektu budowlanego, który ma powstać w ciągu 5 miesięcy od podpisania umowy. Zakończenie prac budowlanych planowane jest wiosną przyszłego roku" - dodała Krzemińska.

>>> Czytaj też: Statki ograniczają emisje CO2. Kto na tym zarobi, a kto straci?