Jak powiedział minister, "jedna z jezdni drogi A18 zostanie przebudowana z oszczędności, ze środków krajowych". "Mamy nadzieję za kilka miesięcy uruchomić przetarg" - dodał minister.

Droga A18 biegnie przez woj. lubuskie i dolnośląskie, od granicy z Niemcami Olszyna–Forst (łączy się tutaj z niemiecką A15 w kierunku Berlina), przez obszar Borów Dolnośląskich aż do węzła Krzyżowa k. Bolesławca, gdzie łączy się z autostradą A4. Odcinek od granicy Polski do węzła Krzyżowa ma długość ok. 78 km.

Południowa jezdnia A18 jest wybudowana z betonowych płyt, została wybudowana jeszcze w latach 30.tych XX wieku.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że na przebudowę południowej nitki trasy A18 kierowcy czekali od lat.

„Stan techniczny nawierzchni jezdni południowej na trasie Olszyna – Golnice jest zły. Na całym odcinku występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych, co jest odczuwalne podczas podróży. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną. Wykonywane na bieżąco zabiegi utrzymaniowe nie poprawiają długofalowo komfortu i bezpieczeństwa jazdy użytkowników drogi, dlatego konieczna jest gruntowna przebudowa tej trasy” - powiedział Adamczyk.

Remont północnej jezdni, prowadzącej w kierunku Berlina, ukończono w 2006 roku. Budowa nowej trasy o długości 70 kilometrów zostanie podzielona na pięć odcinków. Ogłoszenie pierwszych przetargów jest planowane na ten rok. Koniec inwestycji zaś na lata 2021-2023.

W 2007 r. powstała jezdnia północna A18. Wówczas ruch na tej trasie został poprowadzony oddzielnie dla każdego kierunku.

>>> Czytaj też: Jest umowa na kolejny odcinek szlaku Via Carpatia. Odcinek S19 będzie kosztował ok. 333 mln zł