Jak dodał Chludziński, Fabryka Cegielskiego gruntownie zmodernizowała pociąg EN57. "Można powiedzieć, że jest to budowa od początku. Z pierwotnych pojazdów została tylko konstrukcja. Spółka Przewozy Regionalne (...) pojazdy zakupiła, wydzierżawiła, a spółka Polski Tabor Szynowy sfinansowała operację" - powiedział.

Podkreślił, że jeszcze dwa lata temu Fabryka Pojazdów Szynowych i Przewozy Regionalne "były na kolanach", "w sensie ekonomicznym", zdobytego rynku i szans rozwojowych. "Możemy powiedzieć dzisiaj z dumą, że spółki z kolan wstały, stoją twardo na nogach, a nawet robią bardzo poważne kroki rozwojowe" - dodał.

Prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Zgorzelski przekazał, obecnemu podczas uroczystości wicepremierowi ministrowi rozwoju i finansów Mateuszowi Morawieckiemu uprawnienie do wejścia do kabiny maszynisty zmodernizowanego pociągu.

"To, że potrafimy, gdzieś coś z zagranicy zamówić, (...) to jest najprostsza rzecz. Najtrudniej jest zbudować coś samemu. (...) Z ogromnym zainteresowaniem obejrzę kabinę maszynisty" - powiedział Morawiecki. Jak mówił, cieszy się, że "polskie koleje wjeżdżają z powrotem na polskie tory i że będą przewozić codziennie miliony pasażerów".

Reklama

Feniks 57 to nazwa marketingowa zespołów EN57 po gruntownej modernizacji, jaką na zlecenie Polskiego Taboru Szynowego wykonała Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielskiego w Poznaniu. Pojazdy charakteryzują się nowym wnętrzem i wieloma udogodnieniami dla pasażerów oraz maszynistów. Posiadają m.in. zintegrowany system informacji pasażerskiej czy klimatyzację. Każdy z pojazdów wyposażony jest w pomosty, po których swobodnie może wjechać wózek inwalidzki.

Pojazdy po modernizacji są w stanie rozpędzić się do 120 km/h. Feniksy 57 trafią do obsługi tras w woj. wielkopolskim, co pozwoli na obsługę połączeń w tym województwie od nowego rozkładu jazdy 2017/2018 wyłącznie nowym lub zmodernizowanym taborem.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

edytor: Anna Mackiewicz