Łączna wartość inwestycji to ponad 2 mld zł, w tym blisko 1 mld zł dofinansowania ze środków UE. Wszystkie pięć odcinków jest częścią tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej.

"Wraz z podpisaną w grudniu umową na odcinek Lublin - Stalowa Wola/ Rozwadów, to w sumie już ponad 2 mld zł (w tym 1,36 mld zł EFRR) na inwestycje kolejowe w makroregionie i ponad 420 km nowoczesnych torów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Oczekujemy ich pozytywnego wpływu na przewozy pasażerskie: skrócenie czasu podróży, poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżowania powinna zwiększyć mobilność mieszkańców i poprawić dostępność rynków pracy. Istotnym rezultatem będą także bardziej efektywne i opłacalne przewozy towarowe" - powiedział wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak, cytowany w komunikacie.

Wcześniej Centrum Unijnych Projektów Transportowych podało, że umowy dofinansowania będą dotyczyć następujących inwestycji:

- Prace na linii kolejowej nr 32 na odcinku Białystok - Bielsk Podlaski (Lewki),

- Prace na linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko Kamienna - Sandomierz,

- Prace na linii kolejowej nr 31 na odcinku gr. województwa - Czeremcha - Hajnówka,

- Prace na linii kolejowej nr 52 na odcinku Lewki - Hajnówka,

- Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo - Olsztyn.

Inwestycje będą polegały na modernizacji torów wraz z budową i odnowieniem wybranych elementów infrastruktury towarzyszącej (przystanki, wiaty, kładki dla pieszych). Komfort podróży podniosą wyremontowane perony i nowoczesne systemy obsługi pasażerów dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, czytamy w komunikacie MR.

Zmodernizowane zostaną także wybrane dworce: Białystok, Olsztyn Główny, Olsztynek, Nidzica, Bielsk Podlaski, Siemiatycze, Czeremcha, Skarżysko Kamienna. W sąsiedztwie niektórych dworców powstaną parkingi typu P&R (m.in. Białystok, Skarżysko Kamienna, Siemiatycze), a w Białymstoku i Olsztynie, we współpracy z władzami samorządowymi, zostaną oddane do użytku nowoczesne, zintegrowane z komunikacją miejską węzły przesiadkowe, podano także.

Wyremontowanymi torami pociągi pojadą szybciej. Możliwe będzie podróżowanie z maksymalną prędkością do 120 km/h i 80 km/h dla pociągów towarowych, przy zachowaniu standardów bezpieczeństwa ruchu. Skróci się również czas przejazdu pociągów pasażerskich, m.in. z Warszawy do Olsztyna - o około 25 minut, a na odcinku Białystok - Czeremcha - Siemiatycze o ok. 20 minut. Zwiększy się także przepustowość linii. Przewoźnicy będą mogli uruchomić większą liczbę połączeń, a na pewnych odcinkach przywrócić regularne połączenia (m.in. Skarżysko-Kamienna - Sandomierz), wylicza resort.

"Wszystkie pięć odcinków połączeń jest częścią Wschodniej Magistrali Kolejowej – projektu powiązania kolejowego stolic województw Polski Wschodniej. Magistralę tworzy ciąg linii kolejowych: Olsztyn – Korsze – Kętrzyn – Giżycko – Ełk – Białystok – Czeremcha – Siedlce – Łuków – Dęblin – Lublin – Kraśnik – Tarnobrzeg – Kolbuszowa – Rzeszów wraz z odgałęzieniem do Kielc: Tarnobrzeg – Ostrowiec Świętokrzyski – Skarżysko – Kielce. Inwestycja finansowana jest z kilku źródeł. Są to: instrument 'Łącząc Europę' (CEF), środki krajowe oraz 3 programy operacyjne współfinansowane ze środków UE: Polska Wschodnia (8 projektów), Infrastruktura i Środowisko (4 projekty, Regionalne Programy Operacyjne (2 projekty). Łączna wartość wszystkich projektów przekroczy 6,5 mld zł" - przypomniano w komunikacie. 

>>> Czytaj też: Wild: Centralny Port Komunikacyjny będzie jak miasto. Skala przedsięwzięcia większa niż budowa Gdyni