Ponad 965 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia przeznaczono na modernizację pięciu linii kolejowych w województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim i świętokrzyskim. Umowę w tej sprawie podpisano w środę w Olsztynie.

Zgodnie z umową podpisaną przez przedstawicieli Centrum Unijnych Projektów Transportowych i PKP Polskie Linie Kolejowe, dofinansowanie o łącznej wysokości ponad 965 mln zł zostanie przeznaczone na zmodernizowanie odcinków linii kolejowych: nr 216 Działdowo - Olsztyn, nr 52 Lewki-Hajnówka, nr 31 Czeremcha - Hajnówka, nr 25 Skarżysko-Kamienna - Sandomierz i nr 32 Białystok - Bielsk Podlaski (Lewki).

Jak przypomniał wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak, pierwszą umowę o dofinansowaniu inwestycji kolejowych z Programu Polska Wschodnia podpisano blisko rok temu. Dotyczyła ona linii nr 68 Lublin - Stalowa Wola/Rozwadów, gdzie prace trwają już od lipca.

Łącznie z pięcioma kolejnymi projektami modernizacji linii kolejowych - tym razem w woj. warmińsko-mazurskim, podlaskim i świętokrzyskim - oznacza to inwestycje w tym makroregionie o wartości ponad 2 mld zł i dofinansowaniu 1 mld 360 mln zł.

"W konsekwencji powstanie ponad 420 km nowoczesnych torów wraz z infrastrukturą towarzyszącą, co zagwarantuje bezpieczne, komfortowe oraz szybkie przewozy" - mówił.

Reklama

Podkreślił, że dla wszystkich podpisanych w środę w Olsztynie projektów wybrano już wykonawców robót i ruszają prace na wybranych odcinkach.

W ocenie wiceministra, te inwestycje przybliżają do ważnego celu, jakim jest powstanie Wschodniej Magistrali Kolejowej, która połączy stolice województw w tej części kraju. Łącznie zostanie przeznaczone na nią ok. 6,5 mld zł w 14 projektach z udziałem środków pochodzących z CEF (Connecting Europe), programów Polska Wschodnia oraz Infrastruktura i Środowisko, a także Regionalnych Programów Operacyjnych. Magistrala ma usprawnić przewozy pasażerskie i towarowe wewnątrz makroregionu oraz jego powiązanie z resztą kraju i zagranicą.

Hamryszczak zwrócił uwagę, że podpisane w środę projekty zakładają także przebudowę wybranych dworców (m.in. Białystok, Olsztynek, Nidzica, Bielsk Podlaski, Siemiatycze, Czeremcha, Skarżysko Kamienna). Np. w ramach modernizacji linii nr 216 zmodernizowany zostanie m.in. dworzec Olsztyn Główny.

"Inwestycja ta, w połączeniu z projektem ekologicznego transportu miejskiego, także finansowanym z programu Polska Wschodnia, da olsztynianom i odwiedzającym woj. warmińsko-mazurskie nowoczesny węzeł przesiadkowy na miarę XXI wieku" - stwierdził.

Według wojewody warmińsko-mazurskiego Artura Chojeckiego, modernizacja linii kolejowej Działdowo - Olsztyn pozwoli na ostateczne przełamanie wykluczenia komunikacyjnego regionu.

Jak zapowiedział prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel, po modernizacji tego odcinka linii nr 216 czas jazdy pociągów pasażerskich z Olsztyna do Warszawy Wschodniej skróci się o ok. 25 minut, do niespełna dwóch godzin.

Jak podkreślił p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol, dzięki podpisanym w środę umowom zakontraktowano już ok. 95 proc. dostępnych środków na inwestycje kolejowe z Programu Polska Wschodnia. Zaznaczył, że rozpoczęto prace, by tych środków było więcej.

Program Operacyjny Polska Wschodnia jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i ma służyć rozwojowi innowacyjności i konkurencyjności pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Z Programu dofinansowywane są projekty nastawione na biznes: aktywizacja start-upów, wdrażanie innowacji w MŚP, zdobywanie zagranicznych rynków, rozwój firm z wykorzystaniem wzornictwa przemysłowego oraz projekty infrastrukturalne - drogi, ekologiczny transport miejski, koleje. Całkowy budżet programu to ponad 8 mld zł.

>>> Czytaj też: Ursus dostarczy 47 autobusów elektrycznych dla Zielonej Góry