Flota samolotów bliskowschodnich przewoźników ma wzrosnąć ponad dwukrotnie: z 1250 do 3320 maszyn do 2036 r. - wynika z globalnej prognozy firmy Airbus. Ruch pasażerski w tym czasie na Bliskim Wschodzie może rosnąć o 5,9 proc. rocznie, czyli szybciej niż globalna średnia.

Według Airbusa do 2036 r. na Bliskim Wschodzie będzie potrzebnych ok. 2590 nowych samolotów.

"520 zastąpi samoloty starszej generacji, 2070 obsłuży rosnący ruch, a 730 ma pozostać w służbie w analizowanym okresie. Zapotrzebowanie obejmuje 1080 samolotów szerokokadłubowych, taką samą liczbę samolotów wąskokadłubowych (1080) oraz 430 bardzo duże samoloty" - czytamy w komunikacie Airbusa.

Ogółem, przyszłą wartość popytu na bliskowschodnią flotę, Airbus szacuje na 600 mld dol.

"Obecnie przewoźnicy z Bliskiego Wschodu oczekują na realizację 1319 zamówień, w tym na 687 samolotów wąskokadłubowych, 409 szerokokadłubowych i 162 bardzo duże" - szacuje koncern lotniczy.

Reklama

Według Airbusa ruch pasażerski na Bliskim Wschodzie ma rosnąć o 5,9 proc. rocznie do 2036 r., znacznie powyższej globalnej średniej (4,4 proc.). Ruch między tradycyjnymi rynkami będzie rósł w jednostajnym tempie, a najwyższych wzrostów oczekuje się na trasach do Ameryki Łacińskiej (8,5 proc. rocznie do 2036 r.).

Z kolei, globalny ruch towarowy ma rosnąć o 3,8 proc. rocznie do 2036 r. Wzrost ruchu towarowego z regionu ma być najwyższy między Bliskim Wschodem a Azją i Pacyfikiem, o 4,0 proc. rocznie do 2036 r.

"Dziś 30 proc. ludzi na rynkach wschodzących, takich jak Indie, Chiny i niektóre kraje ASEAN (Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej - PAP), odbywa przynajmniej jedną podróż lotniczą, a odsetek ten ma wzrosnąć do nieco ponad 80 proc. w 2036 r." - czytamy.

Jak informuje Airbus, obecnie na świecie jest 58 lotniczych mega-miast, z których co dzień wylatuje ponad milion pasażerów lotów dalekodystansowych. Według firmy do 2036 r. będzie 95 mega-miast realizujących 98 proc. światowych połączeń dalekodystansowych. Obecnie na Bliskim Wschodzie znajduje się pięć mega-miast, a liczba ta ma wzrosnąć do 11 w następnych 20 latach.

Airbus, to europejski koncern lotniczy z siedzibą koło Tuluzy we Francji. Produkuje takie samoloty, jak m.in. A320, A320neo czy A350. W 2016 roku koncern zarobił 995 mln euro netto. Na początku roku Airbus informował, że w tym roku planuje dostarczyć ponad 700 samolotów pasażerskich liniom lotniczym.

>>> Czytaj też: Gdańsk: Przetarg na studium wykonalności dla portu centralnego