Warszawa, 20.01.2017 (ISBnews) - Sprzedaż nowych autobusów w Polsce wzrosła o 14,1% r/r do 1 987 szt. w 2016 r., podały PZPM i JMK na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów. Skumulowany wynik w trzech głównych grupach pojazdów to dla autobusów MINI 858 szt. (+23,1% r/r), dla autobusów miejskich 722 (+3,7%), a dla autobusów turystycznych 347 (+39,4%).
"W okresie styczeń - grudzień 2016 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 1 987 szt. nowych autobusów - wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 245 szt. wyższy niż rok wcześniej (+14,1%) i jednocześnie najlepszy wynik w historii - zarówno w perspektywie ostatnich lat, jak i również od czasów prosperity przed kryzysem w 2009 r. Wpływ na ten sukces miał rekordowy poziom sprzedaży odnotowany w grudniu, kiedy polscy przewoźnicy zarejestrowali aż 318 szt" - czytamy w komunikacie.
W 2015 roku motorem napędowym autobusowych rejestracji w Polsce były dwie kategorie - autobusy miejskie (696) i MINI (697). W 2016 roku zdecydowanie wygrała kategoria MINI - 858 szt., a autobusy miejskie zostały mocno z tyłu (722). Natomiast nieoczekiwanie w zeszłym roku do tej rywalizacji dołączył się segment turystyczny (347 wobec 249 w 2015r.), wskazano także.
W rankingu marek pierwsze miejsce zajął Mercedes-Benz (951 rejestracji, 47,86% udziału w rynku i 52,2% wzrostu r/r). Drugi był Solaris (465 szt., 23,40% udziału i wzrost o 33,6%). Trzeci był Ford, producent minibusów - (105 szt., 5,28% udziału i 6,1% wzrostu rejestracji r/r).
W samy segmencie miejskim po raz kolejny liderem został Solaris, który w 2016 r. sprzedał rekordową liczbę nowych pojazdów - aż 465 szt., czyli o 117 szt. (+33,6%) więcej niż przed rokiem. Zapewniło to marce imponujący udział w tej kategorii na poziomie 64,4%. Drugie miejsce w miejskim rankingu ma Mercedes-Benz, który dzięki zmasowanym dostawom dla trzech klientów (Mobilis, Warbus Lublin i ZKM Gdańsk) osiągnął w 2016 r. łączną sprzedaż 120 szt. Tym samym marka mocno odbiła się od wyników z 2015 r., kiedy zarejestrowano zaledwie 12 miejskich autobusów z logo Mercedes-Benz. Trzecie miejsce ma Scania (26) z udziałem 3,6%, podano także.
(ISBnews)