PKP S.A. poinformowały, że w ramach modernizacji gruntownie przebudowane zostanie wnętrze obiektu. Planowane jest m.in. odtworzenie historycznego wyglądu holu głównego i dostosowanie budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Remont gdańskiego dworca jest jedną z najważniejszych inwestycji zaplanowanych przez PKP.

Wymienione mają być wszystkie instalacje oraz okna i drzwi, odnowiona elewacja oraz uporządkowany teren przyległy. Projekt przewiduje m.in. utworzenie nowej części tunelu podziemnego, który połączy istniejące przejścia na perony z budynkiem dworca oraz dojścia do przystanków tramwajowych i przejście pod ulicą Podwale Grodzkie.

Inwestycja jest realizowana pod nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków. “Na tym etapie nie możemy udzielić informacji dotyczących kosztów inwestycji” - poinformował PAP wydział prasowy PKP.

Planowany termin ogłoszenia przetargu na wybór wykonawcy to II kwartał bieżącego roku. PKP S.A. zakłada, że inwestycja zostanie dofinansowana z funduszy unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a także ze środków własnych PKP S.A. i budżetu państwa.

Reklama

Budynek dworca w Gdańsku będzie modernizowany w tym samym czasie co perony i przejścia podziemne na stacji. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w ciągu około dwóch lat planuje przebudować dwa perony i dwa przejścia podziemne. Koszt prac, które też mają się rozpocząć jeszcze w tym roku, jest szacowany na ok. 60 mln zł. Stacja ma być w pełni dostosowana do obsługi osób niepełnosprawnych.

W poprzednim miesiącu spółka PKP PLK podała, że został ogłoszony przetarg na przebudowę peronów i przejść podziemnych na dworcu w Gdańsku. PLK posiada już dokumentację projektową i pozwolenie na budowę. Podpisanie umowy na prace modernizacyjne przewidziane jest na połowę tego roku.

Po kompleksowej przebudowie perony mają być wyższe, lepiej oświetlone i mają zapewniać wygodniejszy niż obecnie dostęp do pociągów. Wiaty mają zachować swój historyczny kształt, ale planowana renowacja ma podkreślić ich wyjątkowy charakter. Zakres ich odnowy był konsultowany z konserwatorem zabytków.

Zmodernizowane mają być też dwa przejścia podziemne - od strony ulicy Podwale Grodzkie do 3 Maja, które umożliwia wejście na perony dalekobieżne i podmiejskie, oraz drugie, łączące budynek dworca z peronami dalekobieżnymi. W przejściach komunikację mają ułatwić cztery windy i cztery komplety ruchomych schodów.

Dworzec Główny w Gdańsku zbudowany w stylu tzw. "gdańskiego renesansu" powstał w latach 1894-1900. Część główna została oddana do użytku w październiku 1900 roku. W 1945 r. został podpalony a po II wojnie światowej odbudowany.

W latach 90. w obiekcie powstała antresola przeznaczona na handel i usługi. Nie cieszyła się dużą popularnością i w 2013 r. została usunięta.

PKP S.A. realizuje Program Inwestycji Dworcowych obejmujący docelowo 464 obiekty dworcowe na terenie całego kraju. Poinformowano, że najbardziej zaawansowany jest obecnie proces inwestycyjny w przypadku 10 dworców, które modernizowane są z wykorzystaniem środków z programu Polska Wschodnia.

W 2016 r. PKP S.A. oddała do użytku pięć nowych i zmodernizowanych dworców: Jarosław, Szczecin Główny, Wieliczka Park, Gliwice i Puławy Miasto. Zakończyła się również estetyzacja i termomodernizacja dworca Warszawa Centralna. W najbliższym czasie zakończone mają być inwestycje: Olsztyn Zachodni i Inowrocław. (PAP)