Pieniądze z Europejskiego Banku Inwestycyjnego dopełnią finansowanie sześciu dużych przedsięwzięć w portach w Szczecinie i Świnoujściu - poinformowały we wtorek służby prasowe Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Chodzi o przystosowanie infrastruktury świnoujskiego terminala promowego do obsługi transportu intermodalnego (wykorzystującego więcej niż jeden rodzaj transportu-PAP), poprawę dostępu do portu w Szczecinie, rozbudowę i modernizację infrastruktury technicznej w obu portach, budowę stanowiska dla statków do eksportu LNG w Świnoujściu oraz budowę nabrzeży głębokowodnych w portach w obu portach.

"Część z zaplanowanych inwestycji jest bezpośrednio związanych z pogłębianiem toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m." - powiedziała we wtorek PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów. Jak dodała, "pogłębienie samego toru wodnego, to zadanie leżące w gestii Urzędu Morskiego w Szczecinie, z kolei przygotowanie nabrzeży do nowej głębokości to zadanie Zarządu Portów".

"W zaplanowanym pakiecie inwestycyjnym mamy modernizację nabrzeży w rejonie ładunków drobnicowych, a więc Kanału Dębickiego oraz ładunków masowych, czyli Basenu Kaszubskiego w szczecińskim porcie" - kontynuowała Woźniak-Lewandowska. "Nabrzeża zostaną przygotowane do nowej głębokości oraz przygotowane do obsłużenia większej masy ładunkowej, która po pogłębieniu toru wodnego z pewnością pojawi się w zespole portów Szczecin-Świnoujście" - dodała.

Reklama

Ponadto w portach w Szczecinie Zarząd planuje budowę nowych nabrzeży głębokowodnych - powiedziała Woźniak-Lewandowska.

W ubiegłym tygodniu rząd przyjął projekt ustawy ws. budowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin, który zakłada szybkie przygotowanie i sprawną realizację budowy lub przebudowy toru do głębokości 12,5 m. Inwestycja, na którą trzeba będzie przeznaczyć ok. 1 mld 385 mln zł ma być zrealizowana do 2022 r. Rząd podkreśla, że ma ona strategiczny charakter dla gospodarki i bezpieczeństwa, jest także niezbędna dla rozwoju portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.

Kredyt jest częścią większego programu finansowania uzgodnionego w ubiegłym roku przez EBI i polski rząd, na kwotę około 1,28 mld złotych (298 mln euro). Program ten ma wesprzeć zatrudnienie w naszych portach morskich, a także w gałęziach przemysłu, które od niego zależą. Chodzi głównie o logistykę i produkcję.

Porty morskie w Szczecinie i Świnoujściu są częścią podstawowego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Korytarz ten rozciąga się przez Polskę, Czechy lub Słowację, przez wschodnią Austrię, do słoweńskiego portu Koper oraz do włoskich portów: Triest, Wenecja i Rawenna.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami: w Szczecinie i Świnoujściu.

W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.