Elektrycznym autem z Polski prosto w kanał [OPINIA]

22 marca 2017, 08:43 | Aktualizacja: 22.03.2017, 09:45
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Samochód elektryczny w czasie ładowania

Samochód elektryczny w czasie ładowaniaźródło: ShutterStock

Pomysł budowy auta zasilanego prądem nie jest zły. Ale jest skrajnie źle przygotowany: tak pod względem merytorycznym, czasowym, jak i finansowym. Idźmy jednak po kolei...

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (35)

  • KINOL(2018-01-10 15:13) Zgłoś naruszenie 00

    DOKŁADNIE IDENTYCZNY DEFETYZM I NIEWIARA JAK PRZY 500+ ( PINIENDZY PO PROSTU NIE MA I NIE BEDZIE ) a JA SĄDZĘ ŻE BĘDZIE I TE 100000 W ZUPEŁNOŚCI WYSTARCZY

    Odpowiedz
  • Profess(2017-03-25 00:12) Zgłoś naruszenie 1086

    Autorzy nieco "pływają" ponieważ sami nie do końca znają branżę elektrycznej mobilności (nie mylić z branżą motoryzacyjną, której zresztą też nie do końca znają) ale ogólnie ujęli sens tej wielkiej rządowej porażki w postaci polskiego samochodu elektrycznego Miś (ten od Barei). Prawda jest jednak jeszcze bardziej złożona niż to opisali autorzy, ponieważ nawet Tesla, która jest światowym liderem tej branży "jedzie po krawędzi" cały czas improwizując, problemy z wieloma nie wymienionymi wpadkami Tesli są wynikiem niesłychanego tempa rozwoju, które musi się przekładać na jakość, a co gorsza na bezpieczeństwo. Trzeba jednak pamiętać, że Tesla to projekt rządu USA, który ma specjalne wsparcie i wszystko "przeżyje", w przeciwieństwie do naszego Misi(ewicz)a.

    Odpowiedz
  • Tajko(2017-03-24 11:54) Zgłoś naruszenie 1912

    Chcecie ściągnąć z powrotem świetnych inżynierów itd zza granicy?? dajcie normalne wynagrodzenia nie jakieś marne 4k netto, a 8k w górę zależnie od wykształcenia do tego wywalcie podatki, żeby pracownik dostawał minimum 95% wynagrodzenia, a nie tylko w okolicach 50%, to będzie ok i wrócą.

    Odpowiedz
  • t-shirt(2017-03-23 11:43) Zgłoś naruszenie 4911

    Spokojnie, projekt nie wyjdzie poza wizualizacje komputerowe - podobnie jak miało to miejsce z Nową Warszawą czy Syreną

    Odpowiedz
  • mk24(2017-03-22 19:53) Zgłoś naruszenie 525

    a wystrarczylo wylozyc 2mld euro i kupic Opla, przeniosloby sie wszystkie fabryki do Polski, a z uzyskane oszczednosci wdrozyo do produkcji jakies fajne e-auto

    Odpowiedz
  • komuno wróć(2017-03-22 19:07) Zgłoś naruszenie 226

    To musimy jednak uciekać na zachód bo w polsce nie ma przyszłosci i nic sie nie opłaca

    Odpowiedz
  • m1(2017-03-22 18:57) Zgłoś naruszenie 8630

    Nareszcie jakiś realistyczny tekst, oparty na krytycyzmie oświecenia. To, czego tak bardzo w zabobonnej Ojczyźnie brakuje.

    Odpowiedz
  • P.P.(2017-03-22 18:19) Zgłoś naruszenie 118

    Przecież mamy elektryczne samochody...tylko drzwi wstawić! Melex się nazywają.

    Odpowiedz
  • jw(2017-03-22 17:08) Zgłoś naruszenie 1219

    Nie znam się na projektowaniu samochodów. Ale znam się trochę na informatyce. Dlatego zakończyłem lekturę na zdaniu "Czy wiecie, że w dzisiejszych czasach próby zderzeniowe aut przeprowadza się najpierw wirtualnie: w supermocnych, wartych miliony euro komputerach?". Dzisiaj przemysł nie potrzebuje kupować "supermocnych" i wartych "miliony euro" komputerów - bo moc obliczeniowa jest do kupienia w dowolnej ilości i stosunkowo niedrogo. Widać autorzy są ignorantami w tej branży. Więc ja jako ignorant motoryzacyjny też wspomnę o Game Over Cycles (http://gameovercycles.pl/) - czyli motocyklach budowanych gdzieś we wiosce za lasem i bez komputerów za miliony. Jak najbardziej są one dopuszczone do ruchu. Mimo, że Honda robi na pewno lepsze i za miliardy.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Gość(2017-03-22 14:53) Zgłoś naruszenie 322

    Chcąc wprowadzić taki program trzeba zdawać sobie sprawę z zamożności polskiego społeczeństwa. Auto elektryczne biorąc pomysł wprowadzenia go masowo , to niemal pionierski program. Jeżeli ma być zrealizowany , to musi być samochód dopasowany cenowo do polskiego klienta. Drugim ważnym argumentem może być zachęta finansowa do jego kupna, korzystna pożyczka, mniejsze opłaty itd. Jeżeli by się udał ten program to z następnymi modelami będzie dużo łatwiej.

    Odpowiedz
  • Obywatel(2017-03-22 11:45) Zgłoś naruszenie 3155

    A ja podsumuję to tak: KAŻDA duża firma na początku była mała. KAŻDA duża firma od czegoś zaczynała.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Ugluk(2017-03-22 11:16) Zgłoś naruszenie 721

    Na pierwszy rzut oka nic dodać, nic ująć. Tylko na ile ja zrozumiałem to auto elektryczne będzie budowane na bazie komponentów (zawieszenie, nadwozie, układ kierowniczy itd) fiata 500. A konkurs ma dotyczyć ewentualnych zmian samej sylwetki pojazdu.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • jacenty(2017-03-22 11:06) Zgłoś naruszenie 732

    Autor ktory sam nie ma pojecia o produkcji aut , to ze taki Mercedes czy Bmw wydaje miliardy nie oznacza ze nie da sie taniej , sam pracuje w Bmw i to co sie komus wydaje nie ma nic wspolnego z rzeczywistoscia ,

    Odpowiedz
  • rtyue(2017-03-22 10:43) Zgłoś naruszenie 933

    Autor naczytał się o wydatkach koncernów i siedzi oszołomiony... Ludzie dzielą się na tych, którzy działają i impotentów siejących defetyzm. Wszystkie znane firmy powstały w garażu. Kiedy IBM wydawał miliardy na rozwój Jobs ośmielił się opracować komputer. A samochody współcześnie, oprócz nadwozia składa się z klocków produkowanych przez wyspecjalizowane firmy. I Polska jest dużym eksporterem takich klocków do samochodów koncernów europejskich.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • jj(2017-03-22 10:42) Zgłoś naruszenie 8412

    Aż miło się czyta, po tych wszystkich artykułach pisanych na onecie przez niekompetentne osoby, żeby nie napisać dosadniej.

    Odpowiedz
  • Nieprzyzwoicie radosny wróg klasowy Eurokołchozu(2017-03-22 10:40) Zgłoś naruszenie 1420

    Sorry, ale zaporowe warunki wejścia na rynek stanowią jednocześnie przepis na ich ominięcie. Wystarczy zaprojektować ciężki 4 kołowy rower elektryczny z okrywą przeciw warunkom atmosferycznym [np. z materiału na ramie - jak BMW Gina 2008], z silnikami w kołach z prostą regulacją momentu obrotowego do siły nacisku na oś, z masą poniżej 200 kg, z ograniczeniem prędkości do 45-50kmh [są dwie wykładnie prawne] - i taki "podsamochód" jest kwalifikowany jak skuter i wymaga jedynie tej kategorii prawa jazdy i to od lat 16tu. Idealny do jazdy po mieście i okolicy. A jak się przyłożyć - bardzo dobry off-road, znacznie lepszy od ciężkich "markowych" mamutów. Dołożyć lampy LED, panel tabletowy sterowania [i multimediów] - plus możliwość "zwijania-rozwijania" dachu [przecież z materiału], wyeksponować "dizajn" i zastosować konpozyty, włókno bazaltowe, aerożele - i każdy, nawet wybredny użytkownik będzie się czuł w XXI w. i czuł, że "to jet to" - taniej, lepiej i wygodniej - i nowocześniej, także w układzie koszt-efekt. "drugorzędowe cechy płciowe", czyli różne gadżety zewnętrzne, zmiana okrywy, lamp, zderzaków, lusterek, ba, atrap w stylu "pseudogrilla" czy "pseudochwytów powietrza" - i mamy produkt długotrwałego użytku - zawsze modny jak Rolls-Royce. A jak się ta klasa pojazdów upowszechni, to drogą małych kroków przesunie się dla tej kategorii pojazdów prędkość maksymalną przy kompensacyjnych zwiększonych obostrzeniach wymagań - np. podniesieniu uprawnień do pojazdu do prawa jazdy kat.B. Tylko trzeba umieć pomyśleć konstruktywnie, bo tradycyjne nihilistyczne i asekuracyjne skupianie się na odrywaniu kuponów z "ogólnej teorii niemożności wszystkiego" w aspekcie konkretnym elektromobilności, to rzecz łatwa, przyjemna i... kompletnie jałowa i antykonstruktywna. Pierwsze przykazanie: DA SIĘ I ZROBIĘ TO, a drugie: skoro zwykłe drogi organizacyjno-prawne i rozwiązania techniczne mają blokady, to trzeba zmienić owe drogi i rozwiązania...ale trzeba chcieć...

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • bkb2(2017-03-22 10:28) Zgłoś naruszenie 1184

    A czy ktoś z forumowiczów zna autorów tego paszkwilu Łukasza Bąk i Aleksandrę Gruszczyńską. ??? Czy ich rodzice to czerwoni, komunistyczni karierowicze i lewackie bara chło ? Kto opłaca takie artykuły jak ten powyżej.. Kilka tygodni temu tutejszy portal wprowadził ograniczenia dla użytkowników Ad Blocka... To pokazuje że powoli staje się zwykłym komercyjnym reżimowym kanałem informacji i w zależności kto więcej zapłaci tego artykuły ukazują się w Internecie....Post k () muna dobrze okopała się na swoich stanowiskach i dobrze będzie sobie radzić jeszcze przez wiele lat....

    Odpowiedz
  • Heh(2017-03-22 10:15) Zgłoś naruszenie 1063

    A jak zaczynał Henry Ford ?? Pierwsze auto przemysłowe za 600dol ,bo nie generowało tylu kosztów. To auto nie ma być typowym autem, trochę jak meleks ,który zamieni się w porche i pewnie homologacja tylko w Polsce. Jednak jak będą je kupować tylko Polacy i rocznie 500 tyś, a auto będzie bardzo tanie tyle co skuter to czemu nie ???????? Później przyjdzie czas na świat, ale wielu ludzi kupiło by za 1000dol takie auto, a to że homologacja tylko w Polsce to co innego, ważne ,że tanie. Nie jestem jakimś zwolennikiem tych projektów ale póki są tanie to OK!

    Odpowiedz
  • money(2017-03-22 10:13) Zgłoś naruszenie 4334

    Fabryka Tesli już stoi i wciąż jest rozbudowywana a jej produkcja ma osiagnac nie 300 lecz co najmniej 500 000 sztuk i to już w najbliższych paru latach.Obecnie na Tesle trzeba się zapisac i czekac nawet 2 lata.jest to najlepszy istnejacy na swiecie samochod pod każdym względem.

    Odpowiedz
  • Szmulki(2017-03-22 09:42) Zgłoś naruszenie 1168

    Noo brawo za artykul. Noe wiem dlaczego akurat teraz ma byc swietny moment na zbudowanie wlasnej marki moto w Polsce? Bo elektryki? No i co? Co nam to ulatwia, ze samochody elektryczne to kolejna wielka rzecz? Skoro benzyniaka nie potrafilismy zrobic to zrobimy elektryka? Obawiam sienze ten projekt to bedzie studnia bez dn doktorej beda trafialy swiezo drukowane pieniazki. Wartosc projektu bedzie rosla w Bilansie, jednak nigdy noe uda sie na tym wygenerowac pozytywnych przeplywow pienieznych. W tym sensie to dobrze caly projekt zostal zaplanowany na 10mln ;) 10mln sie wtopi i mozna bedzie zamknac ten rozdzial.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecamy

Wiadomości branżowe

Tylko na Forsal.pl

Infografiki, wykresy, mapy

Opinie

Najnowsze galerie>>

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze