Planowana rozbudowa terminalu obejmuje m.in. budowę drugiego stanowiska dla gazowców, budowę bocznicy kolejowej, która umożliwi przeładunek LNG na kolej oraz budowę trzeciego zbiornika – wynika z informacji operatora gazociągów przesyłowych Gaz-System.

Obecnie operator gazociągów przesyłowych wraz ze spółką zależną Polskie LNG przygotowują uruchomienie postępowania przetargowego na wykonanie wstępnych prac projektowych oraz uzyskanie pozwolenia na budowę.

Gaz-System analizuje także kwestie związane z rozbudową terminalu, które uwzględniają perspektywy rozwoju rynku LNG w kraju oraz w Europie Środkowo-Wschodniej – podano. Spółka chce rozwijać usługi załadunku LNG i bunkrowania statków, a także bezpośrednio dostarczać skroplony gaz do klientów samochodami i koleją.

„LNG stało się jednym z najbardziej perspektywicznych paliw na zmieniającym się dynamicznie rynku Europy Środkowo-Wschodniej” – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes zarządu Gaz-Systemu Tomasz Stępień. Jak dodał, „dzięki rozbudowie terminalu w Świnoujściu będziemy aktywnym graczem na tym rynku". "Zyskamy dzięki temu dodatkowe możliwości odbioru i przesyłu gazu oraz zwiększymy konkurencyjność polskiego terminalu” - mówił.

Reklama

Według Stępnia, w oparciu o postęp technologiczny w branży LNG i wdrożeniu innowacyjnych rozwiązań Gaz-System będzie mógł wybrać optymalną drogę rozwoju infrastruktury i usług terminalu. Jak poinformował, w ten sposób spółka w pełni wykorzysta potencjał rynkowy regionu.

Z informacji spółki wynika także, że poza projektem rozbudowy świnoujskiego terminalu LNG prowadzi również inne projekty: budowę gazociągu Baltic Pipe w ramach korytarza norweskiego, oraz pracuje nad koncepcją pływającego terminalu w Zatoce Gdańskiej. Spółka realizuje także rozbudowę krajowej sieci przesyłowej. W najbliższych latach ma powstać ponad 2 tys. km nowych gazociągów przesyłowych.

Moc regazyfikacyjna terminala w Świnoujściu wynosi obecnie 5 mld m sześc. rocznie, czyli mnie więcej tyle, ile wynosi jedna trzecia polskiego zapotrzebowania. Gazoport jest zbudowany w taki sposób, że w razie potrzeby można powiększyć jego moc regazyfikacyjną do 10 mld m sześc. rocznie.

W ramach inwestycji w Świnoujściu wybudowano nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek zbiornikowców LNG o pojemności ładunkowej od 120 tys. m sześc. LNG do około 217 tys. m sześc. LNG (Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki do składowania procesowego LNG (każdy o pojemności około 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji LNG oraz gazociąg Świnoujście - Szczecin o długości 85 km łączący Terminal LNG z polskim systemem przesyłowym.