Najwięcej zadłużonych osób mieszka w województwie śląskim (232 tys.), dolnośląskim (172 tys.), mazowieckim (164 tys.), wielkopolskim (144 tys.) i kujawsko-pomorskim (123 tys.) - wskazano w opracowaniu biura informacji gospodarczej ERIF.

Najczęściej problemy z terminową spłatą swoich zobowiązań finansowych mają mężczyźni. Stanowią oni ok. 65 proc. osób zadłużonych w Polsce (ok. 1,1 mln). Kobiety zalegają z kolei ze spłatami w 35 proc. przypadków (593 tys.). Najbardziej zadłużoną grupą wiekową są osoby w wieku 31-46 lat. Na koniec I kwartału 2017 r. było to 721 tys. konsumentów. Drugie miejsce w zestawieniu zajmuje starsze pokolenie Polaków w wieku 47-65 lat (541 tys.).

Mniej jest natomiast Polaków, którzy spłacają zobowiązania w terminie (czyli gromadzą pozytywne informacje o opłacanych przez siebie na czas rachunkach, czynszach, ratach kredytów, fakturach czy innych zobowiązaniach finansowych). Ich liczba na koniec marca br. wyniosła 504 tys. - wynika ze statystyk ERIF.

"Taka sytuacja może wynikać z tego, że rynek wymiany informacji gospodarczej w Polsce dopiero od niedawna rozwija się o nowe jakościowo dane, do których należą pozytywne wpisy o terminowo regulowanych zobowiązaniach finansowych – podkreśliła cytowana w opracowaniu Edyta Szymczak, prezes zarządu ERIF BIG S.A. "Jednak z naszych analiz i prognoz wynika, że (...) Polacy coraz częściej dostrzegają i doceniają jakościową różnicę pomiędzy nieposiadaniem wpisu negatywnego, czyli tzw. czystym kontem w BIG, a posiadaniem wpisów pozytywnych na swój temat, które będą procentować na przyszłość. Zaczynają dostrzegać ważną rolę, jaką w codziennym życiu odgrywać może wizerunek rzetelnego płatnika na rynku usług i produktów, a nie tylko na rynku kredytowym" - dodała.

Reklama

Budowanie pozytywnej historii płatniczej rozkłada się równomiernie w przypadku przedstawicieli obu płci (51 proc. mężczyzn wobec 49 proc. kobiet). Np. wśród mężczyzn największą grupę rzetelnych konsumentów stanowią osoby w wieku do 31 lat oraz od 31 do 46 lat (odpowiednio 106 i 97 tys.). Z czego może to wynikać?

Jak wskazali autorzy opracowania, dokumentowanie pozytywnej historii płatniczej jest szczególnie ważne w tych grupach wiekowych, ponieważ Polacy decydują się wówczas na założenie rodziny i mają najwięcej wydatków związanych m.in. z remontem, zakupem mieszkania czy samochodu, a "Informacja Pozytywna ułatwia uzyskanie kredytu czy pożyczki" - podkreślili autorzy opracowania.

Najwięcej rzetelnych polskich konsumentów (gromadzących pozytywne wpisy) mieszka w pięciu województwach. Są to Ślązacy (68 tys.), mieszkańcy Mazowsza (57 tys.), Dolnoślązacy (46 tys.), Wielkopolanie (45 tys.) i Małopolanie (36 tys.). Średnia wartość pozytywnego, terminowo spłacanego zobowiązania wyniosła na koniec I kwartału 2017 r. ok. 1,2 tys. zł. Z danych biura informacji gospodarczej ERIF wynika też, że najniższe rachunki mają do zapłaty starsi Polacy po 65. roku życia. Średnio ich sumiennie regulowane opłaty wynoszą 529 zł, podczas gdy osoby w wieku 31-46 lat średnio opłacają rachunki i inne zobowiązania finansowe na kwotę ok. 1,4 tys. zł.

"Osoby starsze są oszczędniejsze, rozsądniej planują wydatki względem swoich najczęściej małych przychodów. Osoby młodsze mają więcej potrzeb związanych z rodziną, dziećmi, remontami mieszkań i posiadając większe zarobki mogą sobie pozwolić na większe wydatki" - oceniła Edyta Szymczak.

Z kolei największą kwotę zadłużenia – według danych biura informacji gospodarczej ERIF - ma 60-letnia mieszkanka Mazowsza. Jej dług sięga 5,8 mln zł. Natomiast najbardziej zadłużony mężczyzna mieszka w Małopolsce. Ma 46 lat, a łączna kwota jego zaległych płatności to 5,3 mln zł.

Wśród niechlubnych rekordzistów znalazł się również 25-letni mieszkaniec Wielkopolski, który ma na swoim koncie najwięcej niezapłaconych różnego rodzaju rachunków. Według danych na koniec I kwartału 2017 roku uzbierał ich blisko 90, "a łączna kwota zaraportowanych zaległości wyniosła 40 tys. zł". Najwięcej wpisów gospodarczych o zadłużeniu wśród pań zgromadziła z kolei 25-latka z Lubelszczyzny. Ma ona 64 przeterminowane należności na łączną kwotę 36 tys. zł.

Jak wskazali autorzy opracowania, banki czy firmy pożyczkowe, aby zabezpieczyć się przed ryzykiem poniesienia strat, przed wydaniem decyzji o udzieleniu pożyczki czy kredytu m.in. pobierają informacje o kliencie z biur informacji gospodarczej. Dowiadują się w ten sposób, czy dany klient sumiennie wywiązuje się z obowiązku zapłaty za różne usługi czy produkty. Jako konsumenci również możemy takiej oceny ryzyka dokonywać przed podjęciem współpracy, np. z firmą budowlaną czy sklepem internetowym. Każdą firmę możemy sprawdzić w BIG. Wystarczy znać NIP takiego przedsiębiorstwa. Możemy też dopisać swojego dłużnika do BIG.

>>> Czytaj też: Fabryka chińskich aut na prąd powstanie tuż przy polskiej granicy