Na to pytanie starał się znaleźć odpowiedź profesor psychologii Southwest University w Chongqing Jiang Qiu. Prowadzona przez niego grupa uczonych poddała w tym celu badaniu 250 chińskich studentów. Wykorzystali oni standardowe testy na inteligencję, kreatywność oraz typ inteligencji, by zmierzyć ich IQ oraz nastawienie w relacjach z innymi. Przebadali również budowę mózgów studentów by sprawdzić, czy różni się ona u jedynaków oraz studentów posiadających rodzeństwo. Analiza wykazała znaczące różnice - pisze Quartz.

Testy behawioralne nie wykazały różnic pomiędzy jedynakami a dziećmi posiadającymi rodzeństwo pod względem IQ. Okazało się jednak, że brak rodzeństwa przekłada się na wyższy poziom elastyczności (jedna z miar kreatywności), jednak słabsze zdolności w zakresie współpracy z innymi. Wnioski z testów zostały potwierdzone wynikami skanów mózgu. Badacze zaobserwowali znaczne różnice w ośrodkach mózgu odpowiadających za elastyczność, wyobraźnię oraz zdolności planowania (zakręt nadbrzeżny – kresomózgowie) oraz zdolność do porozumienia się oraz kontroli emocji (środkowa kora przedczołowa).

Badanie udowodniło więc, że wielkość rodziny wpływa nie tylko na charakter środowiska, w którym wychowują się dzieci, ale także na budowę ich mózgu.

Stereotypy na temat jedynaków są błędne. Profesor psychologii edukacyjnej na University of Texas w Austin oraz metodolog Denise Polit wykazały, że jedynacy oraz osoby posiadające tylko jednego brata lub siostrę mają wyższe IQ oraz osiągnięcia od osób z rodzin wielodzietnych, jednak nie różnią się od siebie pod typu względem osobowości.

Reklama

>>> Polecamy: Chiny utkną w pułapce średniego rozwoju? Muszą rozwiązać problem niskiej produktywności