Umowę na dostawę sześciu holowników dla Marynarki Wojennej przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia MON oraz Stoczni Remontowej Shipbuilding S.A. należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding S.A podpisali w poniedziałek. We wtorek komunikat w tej sprawie stocznia zamieściła na swojej stronie internetowej.

"Kontrakt zawarto w wyniku rozstrzygnięcia przetargu na: zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pod kryptonimem +HOLOWNIK+" – czytamy w komunikacie. Realizacja zamówienia dotyczy zaprojektowania i wybudowania sześciu jednostek pływających typu holownik. Wartość podpisanego kontraktu wynosi 283,4 mln zł (brutto).

Jednostki mają być wykorzystywane m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody torped.

Stocznia zapewnia, że "holowniki będą mogły być eksploatowane w trudnych warunkach hydrologicznych, na morzach niearktycznych". Jednostki będą posiadały zdolność do samodzielnej żeglugi przez 14 dób oraz możliwość przewozu ładunków o łącznym ciężarze 25 kN i uciągu 250 kN. Pierwszy z holowników ma być przekazany zamawiającemu w 2019 roku, kolejne w kilku miesięcznych sekwencjach kończąc realizację kontraktu w 2020 roku.

Reklama

Trwający od grudnia 2014 r. przetarg na budowę holowników dla Marynarki Wojennej rozstrzygnięto w listopadzie 2016 roku. Oferta stoczni Remontowa Shipbuilding została oceniona jako najkorzystniejsza. Stocznia zaoferowała, że zbuduje jednostki za 220 mln zł. W marcu i w kwietniu przetarg został dwukrotnie unieważniony a z powodu odwołania się przez stocznię od tej decyzji, sprawą zajmowała się Krajowa Izba Odwoławcza. KIO uznała, że wybranie oferty Remontowa Shipbuilding było właściwe.

Na początku kwietnia Główny Specjalista z Inspektoratu Uzbrojenia, płk Sławomir Lewandowski poinformował PAP, że w opinii Departamentu Kontroli MON, postępowanie pod kryptonimem Holownik, "jest dotknięte nieusuwalną wadą, uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego". Wyjaśnił, że wada prawna polega na "dokonaniu przez Zamawiającego zmiany parametru wyporności jednostki pływającej, która doprowadziła do istotnej zmiany przedmiotu zamówienia".

Wcześniej portal Defence24.pl informował, że swoje oferty w przetargu na budowę holowników złożyły też: konsorcjum stoczni Damen Shipyards z Gdyni ze Stocznią Marynarki Wojennej z Gdyni (oferta za 315 mln zł z VAT), konsorcjum Stoczni Remontowej "Nauta" z Gdyni z Morską Stocznią Remontową "Gryfia" ze Szczecina (oferta za 280 mln zł bez VAT) oraz stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska (oferta za 220 mln zł z VAT). (PAP)