Rozpoczęte w lipcu tego roku prace modernizacyjne linii Kraków Główny Towarowy – Rudzice zakładają zastąpienie nową, 850-metrową estakadą nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa i dobudowanie na nim dwóch par torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych. Inwestycja o wartości blisko 1 mld zł powinna zakończyć się z końcem 2020 r.

Jak podkreślił rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe Mirosław Siemieniec, zarządcy infrastruktury kolejowej i drogowej w Krakowie dążyli do tego, żeby wprowadzane zmiany uwzględniały optymalną organizację komunikacji dla kierowców i podróżnych.

Zgodnie z planami PKP PLK, od soboty prace związane z przebudową wchodzą w kolejną fazę. Rozpoczynają się roboty związane z przebudową wiaduktów kolejowych i modernizacja torów. Obecnie wykonawca prowadzi prace związane z budową estakady między ul. Miodową i ul. Kopernika. Trwają rozbiórki nasypu, torów i sieci trakcyjnej. Budowany jest wiadukt przy ul. Grzegórzeckiej. Rozpoczęły się prace związane z budową nastawni na stacji w Krakowie Płaszowie i Bieżanowie.

W obszarze kolejowym wykonawca będzie nadal demontował tory i konstrukcje sieci trakcyjnej na kolejnych odcinkach linii kolejowej. Przebudowywana będzie infrastruktura obejmująca sieci kanalizacyjne i teletechniczne.

Reklama

Uzgodniona organizacja ruchu drogowego w obszarze wiaduktów ma pozwolić na demontaż konstrukcji wiaduktów i budowę nowych obiektów. Jak podkreślają wykonawcy inwestycji z firmy Strabag, z 20 ulic, będących w obszarze przebudowy linii kolejowej, istotne zamknięcia mają dotyczyć dwóch. Aby ograniczyć zakres zmian, zostanie utrzymany ruch pieszych na ulicach: Kamiennej, Łokietka i Miodowej. Samochody cały czas będą mogły przejeżdżać ul. Prądnicką i Grzegórzecką.

Od soboty wyłączony zostanie jeden pas ruchu z przeznaczeniem pod ruch pieszych na przejeździe pod wiaduktem na ul. Wrocławskiej oraz zwężony będzie przejazd pod wiaduktem na ul. Prądnickiej. Całkowicie zamknięty zostanie dla pojazdów przejazd pod torami na ul. Kamiennej – utrzymany będzie tam ruch pieszy. Z kolei niedostępne dla pieszych będzie przejście podziemne do peronów na stacji Kraków Łobzów oraz przejście w ciągu ul. Racławickiej.

Od 16 września całkowicie zamknięta dla pojazdów będzie ul. Łokietka – pod przebudowywanym wiaduktem będą mogli przechodzić tylko piesi.

Od 30 września zmiany dotkną ul. Kopernika (wyłączenie z ruchu pojazdów za wyjątkiem pojazdów uprzywilejowanych, utrzymanie ruchu pieszego i rowerowego), ul. Grzegórzecką (zwężenie z utrzymaniem ruchu samochodów i tramwajów) oraz ul. Miodową (wyłączenie z ruchu pojazdów, utrzymanie ruchu pieszego).

Dzięki inwestycji przez Kraków będzie jeździć więcej pociągów, skróci się też czas ich przejazdów. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki zapewnią wygodę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych, szczególnie na linii E 30, biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla, łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju.

Zaplanowane prace są związane z dalszą rozbudową Krakowskiego Węzła Kolejowego. Kontrakt obejmuje modernizację blisko 20-kilometrowego odcinka Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Prace wykonywane będą na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta - od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.

Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej - Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą m.in. w system informacji pasażerskiej; dostosowane będą też dla osób niepełnosprawnych.

Prace obejmą w sumie 55 obiektów inżynieryjnych: mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych. Zarządca infrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstaną nowe.

Wartość projektu, realizowanego w ramach Krajowego Programu Kolejowego, wynosi ok. 966 mln zł netto.

>>> Czytaj też: Polskie tory pod okiem rosyjskich hakerów