W czwartkowym komunikacie UOKiK poinformował, że do Urzędu wpłynęło ponad 300 skarg oraz innych sygnałów kwestionujących działania Telekomunikacji Cyfrowej Sp. z o.o. w Warszawie - dostawcy usług telekomunikacyjnych, który świadczy usługi telefoniczne w sieci stacjonarnej. Skargi, najczęściej od seniorów i ich rodzin, dotyczyły podszywania się pod dotychczasowego dostawcę usług telekomunikacyjnych konsumenta.

"Telekomunikacja Cyfrowa wprowadza konsumentów w błąd co do swojej tożsamości, przedmiotu oferowanej konsumentom umowy oraz jej warunków finansowych. Przedstawiciele Telekomunikacji Cyfrowej dzwonią do konsumentów posiadających telefon stacjonarny, podając się za dotychczasowego +operatora+ konsumenta bądź sugerują, że działają w imieniu takiego podmiotu. Proponują obniżenie abonamentu" - czytamy w komunikacie.

W rzeczywistości, jak wyjaśnił UOKiK, po podpisaniu dokumentów dostarczonych przez kuriera konsument zawiera nową umowę z Telekomunikacją Cyfrową. Co więcej, niejednokrotnie kurierzy nalegają, aby konsument podpisał dokumenty jak najszybciej, bez czytania.

Przedstawiciele Telekomunikacji Cyfrowej nie informują konsumentów - ani podczas rozmów telefonicznych, ani podczas wizyt w miejscu ich zamieszkania, kiedy dochodzi do podpisania umowy, że niższy abonament będzie obowiązywać jedynie przez dwa miesiące.

Reklama

Prezes UOKiK Marek Niechciał stwierdził, że Telekomunikacja Cyfrowa wprowadza konsumentów w błąd, ponieważ jej przedstawiciele podszywają się pod dotychczasowego "operatora" konsumenta, a podczas wizyt w miejscu zamieszkania konsumentów zapewniają ich, że dokumenty, które dostarczają do podpisu to zmiana warunków umowy z dotychczasowym „operatorem”. Ponadto, proponują obniżenie abonamentu za telefon, nie informując, że niższe stawki obowiązują jedynie przez dwa miesiące, a nie cały okres umowy.

Przedstawiciele Telekomunikacji Cyfrowej nie zostawiają konsumentom dokumentów - np. egzemplarza umowy, regulaminów, cennika, czy formularza odstąpienia od umowy.

Kara nałożona na Telekomunikację Cyfrową za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów wyniosła 499 tys. 225 zł. "Nie znaleźliśmy okoliczności łagodzących. Telekomunikacja Cyfrowa wprowadza w błąd, aby pozyskać jak największą liczbę klientów. Mimo że do spółki docierały liczne sygnały nie tylko od konsumentów, spółka nie zmieniła swoich działań" - podkreślił UOKiK i nakazał spółce zaprzestanie stosowania niedozwolonych działań.

Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.(PAP)