Jak poinformował we wtorek rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk, jeszcze w tym miesiącu przewoźnik w ramach leasingu finansowego podpisze umowę z firmą Solaris Bus&Coach SA na dostawę 38 autobusów przegubowych z silnikami spełniającymi najwyższą europejską normę emisji spalin Euro 6. Od tego momentu producent będzie miał siedem miesięcy na dostarczenie ich do Krakowa.

Dwa kolejne przetargi, które zostały ogłoszone w tym miesiącu dotyczą zamówienia w sumie 108 ekologicznych autobusów, w tym 12 autobusów hybrydowych. Wszystkie trafią do Krakowa w połowie przyszłego roku.

78 autobusów z tej puli zostanie zakupionych w ramach projektu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, który w 70 proc. jest finansowany ze środków z Unii Europejskiej. W ramach tego projektu dostarczonych do Krakowa będzie 56 autobusów 12-metrowych z silnikami Euro 6, 10 autobusów midi o długości ok. 9 m z silnikami Euro 6 oraz 12 autobusów hybrydowych przegubowych o długości 18 m.

Wszystkie pojazdy będą niskopodłogowe, wyposażone w platformy dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach, klimatyzację, monitoring, automaty biletowe oraz system wewnętrznej i zewnętrznej informacji pasażerskiej.

Reklama

Nowoczesne pojazdy zastąpią starsze autobusy. Dzięki temu w 2018 roku tabor krakowskiego przewoźnika będzie się składał wyłącznie z autobusów spełniających co najmniej europejską normę Euro 5.

Jak podkreślił rzecznik MPK, prowadzone w ostatnich latach intensywne zakupy nowoczesnego taboru są największe w dotychczasowej historii krakowskiego przewoźnika. Po realizacji obecnych zamówień mieszkańcy Krakowa tylko w przeciągu trzech lat 2016-2018 zyskają w sumie 350 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów, co stanowi ponad 60 proc. całego obecnego taboru.

W planach MPK SA jest również zakup 161 autobusów elektrycznych w ramach rządowego programu E-bus.

Władze Krakowa i MPK podpisały porozumienie w tej sprawie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Dokument zakłada, że dostawa nowych autobusów elektrycznych do Krakowa będzie realizowana w latach 2019-2021.(PAP)

autor: Rafał Grzyb

edytor: Marek Michałowski