Konsorcjum włoskich firm Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. ma wybudować tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) - poinformowała w piątek szczecińska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Według komisji przetargowej, po weryfikacji czterech złożonych ofert na zaprojektowanie i budowę tunel łączący wyspy Uznam i Wolin najkorzystniejszą jest oferta konsorcjum włoskich firm Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. Pozostali oferenci będą mieli 10 dni na ewentualne odwołania. Dokumentację postępowania sprawdzi jeszcze prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

"Z wielką starannością i zaangażowaniem realizujemy swoje obowiązki jako inwestor zastępczy tak, aby procedura przetargowa, a następnie realizacja tej bardzo ważnej inwestycji przebiegała sprawnie" - powiedział cytowany w komunikacie dyrektor GDDKiA w Szczecinie Łukasz Lendner.

"Jeżeli wszystko dobrze pójdzie, to w pierwszym tygodniu nowego roku będzie podpisanie umowy z generalnym wykonawcą i przekazanie placu budowy; to wyjątkowy i wspaniały dzień" - powiedział dziennikarzom zachodniopomorski wojewoda Krzysztof Kozłowski.

"Inwestycja była bardzo oczekiwana przez mieszkańców" - powiedziała z kolei wiceprezydent nadmorskiego Świnoujścia Barbara Michalska. Jak dodała, "Teraz tylko możemy liczyć, że wykonawca da radę i w 2021 r., a najpóźniej w 2022 r. miasto będzie można odwiedzić już bez kolejek na prom".

Reklama

Świnoujski magistrat szacuje, że łączny koszt inwestycji to 912 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie ponad 772 mln zł. Pozostałą kwotę zabezpiecza budżet miasta Świnoujście.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie.

Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Rozwiązaniem komunikacyjnych problemów będzie tunel. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.

Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane - Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. (PAP)

>>> Polecamy: Baltic Pipe to trzeci bałtycki projekt australijskiego SEA