W roku 2017 w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy odbyły się 43 tys. 463 operacje startów i lądowań. Ze względów meteorologicznych, tj. ograniczonej widzialności, nie odbyło się sześć lotów – poinformowała spółka w piątek. Kategoria II podejścia ILS (ang. Instrument Landing System, ILS CAT II) działa na gdańskim lotnisku od ponad dwóch lat. Została uruchomiona pod koniec 2015 r., ale w połowie 2016 r. przerwano jej działanie ze względu na wymianę anten przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.

„Dlatego dopiero ubiegły rok jest miarodajnym okresem do prezentacji statystyk i skuteczności systemu” - powiedział prezes Portu Lotniczego Gdańsk Tomasz Kloskowski.

Poinformował, że przed uruchomieniem w Gdańsku ILS drugiej kategorii liczba odwoływanych lotów z powodu widzialności mieściła się średnio w granicach procenta.

W 2017 roku procedura LVP (ang. Low Visibility Procedure) związana z warunkami ograniczonej widzialności została wprowadzona w Gdańsku 63 razy. Dzięki systemowi ILS, w procedurze LVP mogły się odbyć 2022 operacje, co stanowi 4,6 proc. wszystkich. Z tego 207 operacji, czyli 0,5 proc. odbyło się dzięki działaniu systemu przy minimalnej widzialności dla kategorii drugiej.

Reklama

Kloskowski zauważa, że mimo drugiej kategorii ILS, z powodu ograniczonej widzialności, w Gdańsku nie odbyło się sześć operacji, co stanowi 0,01 proc. wszystkich startów i lądowań.

Port Lotniczy zapowiada, że jesienią tego roku zacznie działać kategoria III (podkategoria B) podejścia ILS. Lotnisko może być pierwszym lub jednym z pierwszych w kraju, na którym ma działać najwyższa, obecnie osiągalna kategoria. Kloskowski liczy, że dzięki wprowadzeniu kolejnej kategorii „lotnisko będzie mogło +zawalczyć+ o obsłużenie kolejnych kilku operacji z tych 0,01 proc. odwołanych”.

Nie ma wątpliwości, że mimo niewielkiego odsetka odwołanych lotów „warto jest inwestować w najwyższą, obecnie osiągalną kategorię”. „Nie tylko dlatego, że nawet jedna operacja może oznaczać np. lądowanie około 200 pasażerów, którzy nie mogą dotrzeć do celu swojej podróży ale przede wszystkim dlatego, że bezpieczeństwo pasażerów jest bezcenne”.

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy ma system ILS dla CAT II (minimalna widzialność wzdłuż drogi startowej 300 m) od połowy listopada 2015 roku. Wcześniej lotnisko funkcjonowało z ILS dla kategorii I (minimalna widzialność wzdłuż drogi startowej 550 m). Obecnie Port Lotniczy Gdańsk jest w trakcie procesu podwyższenia kategorii do CAT IIIB, gdzie minimalna widzialność wynosi 75 m.

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy w 2017 r. obsłużył ponad 4,6 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i zanotował prawie 25 mln zł zysku. W tym roku port planuje obsłużyć 5 mln pasażerów. (PAP)

autor: Bożena Leszczyńska

edytor: Anna Mackiewicz