20 firm, które obejmuje ranking "Forbesa" to podmioty, które powstały na rynku rosyjskim, działające głównie na nim i od początku stawiające na biznes w internecie. Teraz ponad połowa ich zysków pochodzi z działalności online. Ranking nie obejmuje jednak rosyjskiego biznesu koncernów zagranicznych.

Yandex, który w zeszłym roku obchodził 20-lecie istnienia, to popularna w Rosji i wielu krajach poradzieckich wyszukiwarka internetowa oraz szereg serwisów oferujących różnego rodzaju usługi: transportowe, finansowe, dostępu do map online, a także reklamowe. Wyszukiwarka Yandex zajmowała w zeszłym roku 51 proc. rosyjskiego rynku, a na drugim miejscu była największa na świecie wyszukiwarka Google. Szefem koncernu Yandex jest Arkadij Wołoż. Według "Forbesa" na reklamie internetowej Yandex zarobił 63,5 mld rubli (ponad 1,1 mld USD) w ciągu trzech kwartałów 2017 roku. Zysk ze sprzedaży reklamy jest głównym źródłem dochodów koncernu.

Latem zeszłego roku Yandex i Uber poinformowały o połączeniu działalności w obszarze usług współdzielenia przejazdów na rynku rosyjskim oraz w Kazachstanie, Azerbejdżanie, Armenii, na Białorusi i w Gruzji. Transakcję zaakceptowały w listopadzie służby antymonopolowe i powinna być ona sfinalizowana w tym roku. Oprócz tego Yandex uruchomił w ciągu minionego roku nowy algorytm wyszukiwarki o nazwie Korolow i zaprezentował Alisę - inteligentego asystenta głosowego.

Wartość drugiej najdroższej firmy w Rosji, grupy Mail.ru, "Forbes" szacuje na 6,86 mld USD. Mail.ru to usługa darmowej poczty e-mail, bardzo popularne serwisy społecznościowe VKontakte i Odnoklassniki. Firma rozszerza portfel aktywów i zajmuje obecnie 41 proc. na rynku dostaw jedzenia online. Uruchomiła międzynarodową platformę handlową Pandao, a w styczniu br. ogłosiła o nabyciu holdingu cybersportowego ESforce. Mail.ru została założona w 1998 roku, jej dyrektorem generalnym jest Boris Dobrodiejew.

Reklama

Pierwszą trójkę najdroższych firm Runetu zamyka serwis ogłoszeń internetowych Avito. Jego wartość szacowana jest na 2,7 mld USD. Co miesiąc korzystają z serwisu 32 miliony ludzi. Zysk Avito wzrósł w ciągu roku o 83 proc., do 7,16 mld rubli (126 mln USD).

Czwarte, piąte i szóste miejsce w rankingu zajęły firmy zajmujące się handlem internetowym (sklepy internetowe): Wildberries, Lamoda i grupa Ozon. Pierwszą dziesiątkę zamyka serwis geolokacji 2Gis.

Wśród 20 firm w rankingu znalały się także serwisy związane z podróżami (Biletix, Aviasales), serwisy ogłoszeń o pracę (HeadHunter, Superjob), e-learningiem (nauką języków- SkyEng), filmami online (ivi.ru) i serwis randkowy Mamba.

"Forbes" ocenia, że najwięksi gracze Runetu podążają podobną drogą, jak internetowi giganci z USA - Google czy Facebook. Aktywnie skupują niszowe projekty, by tworzyć "ekosystemy" obejmujące wszystkie sfery życia Rosjan - od zamawiania online jedzenia i taksówek do sportów elektronicznych.