Jak poinformowała w czwartek rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut, po otwarciu ofert złożonych przez podmioty zainteresowane budową węzła Niepołomice okazało się, że najtańsza opiewa na ponad 41 mln zł. Złożyła ją firma Trakcja PRKiI z Warszawy. Najwyższą cenę - ponad 53, 5 mln zł – przedstawił Strabag Infrastruktura Południe z siedzibą we Wrocławiu. Wszyscy wykonawcy określili termin realizacji inwestycji na 15 miesięcy.

Według planów zadanie zostanie zrealizowane we współpracy GDDKiA oraz samorządów na podstawie trójstronnego porozumienia, podpisanego w grudniu ub.r. Na jego sfinansowanie zapisano wtedy ok. 29 mln zł pochodzące z trzech źródeł: GDDKiA w wysokości 14,5 mln zł, urzędu marszałkowskiego - 7 mln zł i gminy Niepołomice - 7,5 mln zł.

Oznacza to, że oferty złożone w przetargu przez firmy przewyższają wstępny kosztorys inwestorski. „Najpierw musi nastąpić sprawdzenie złożonych ofert, dopiero wtedy zapadnie decyzja, jakie będą następne działania” - powiedziała PAP rzecznik.

Zadanie będzie realizowane w systemie "zbuduj", bo inwestor posiada już gotowy projekt węzła oraz niezbędne zezwolenia.

Reklama

Nowy węzeł zostanie zlokalizowany pomiędzy obecnie istniejącymi węzłami Kraków Bieżanów i Targowisko. Powstanie w miejscu, gdzie autostrada A4 Kraków - Tarnów przecina drogę wojewódzką nr 964, co umożliwi wjazd i zjazd z autostrady A4 na tę drogę wojewódzką stanowiącą ważne połączenie gmin położonych po południowej stronie autostrady i Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej. Do tej pory droga wojewódzka przebiegała pod wiaduktem autostradowym, bez możliwości wjazdów i zjazdów na A4.

Według szacunków codziennie do strefy dojeżdża 870 pojazdów ciężarowych i około 4,3 tys. samochodów osobowych. Przewiduje się, że Niepołomicka Strefa Inwestycyjna, która obecnie zajmuje ok. 500 ha gruntów i pracuje w niej ok. 4,5 tys. osób powiększy się i docelowo pracować w niej będzie 8 tys. osób, co wygeneruje dużo większy ruch pojazdów. Wykonanie węzła Niepołomice ograniczy ruch tranzytowy z węzła Targowisko do strefy ekonomicznej przez Puszczę Niepołomicką i liczne miejscowości położone przy drodze wojewódzkiej nr 964.

Samochody wyjeżdżające z niepołomickiej strefy i jadące na wschód (m.in. do Rzeszowa, na Ukrainę) po wybudowaniu węzła zaoszczędzą 12,5 km drogi (w porównaniu do obecnych możliwości), a te jadące na zachód (do Katowic, Berlina) - 5 km.(PAP)

autor: Rafał Grzyb

edytor: Jacek Ensztein