"Dążymy do tego, by do 2021 roku uzyskać świadectwo zdolności do lotu od urzędu lotnictwa cywilnego oraz dostarczyć (samolot) do klientów do 2022 roku" - powiedział cytowany przez państwową agencję Huang Lingcai, główny projektant państwowego koncernu AVIC (Aviation Industry Corporation of China).

Chiny rozpoczęły prace nad AG-600 w ramach modernizacji swych sił zbrojnych i bardziej agresywnej polityki w kwestii sporów terytorialnych w regionie - przypomina Reuters. Maszyna odbyła pierwszy lot w grudniu ub. roku. Huang zapowiedział, że w tym roku samolot wykona więcej lotów, w tym pierwszy start z wody.

AVIC pracowała nad AG-600 przez osiem lat. Jednostka ma służyć do prowadzenia morskich operacji ratunkowych i gaszenia pożarów. Ma zasięg do 4,5 tys. km i została zaprojektowana tak, by móc startować i lądować w falach wynoszących do dwóch metrów wysokości.

Napędzany czterema silnikami turbośmigłowymi AG-600 może na swym pokładzie transportować do 50 osób podczas operacji poszukiwawczo-ratunkowych na morzu i jest w stanie pobrać do 12 ton wody w ciągu 20 sekund podczas gaszenia pożaru.

Reklama

W grudniu 2017 roku media państwowe w Państwie Środka podały, że dotychczas chińskie przedsiębiorstwa i instytucje rządowe złożyły 17 zamówień na AG-600.

>>> Czytaj też: Chiny przestają być „fabryką świata”. Oto dowód