Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) na budowę Nabrzeża Północnego w Porcie Zewnętrznym otrzymał 20 mln euro z Unii Europejskiej w konkursie CEF Transport Blending. Projekt w 20 proc. ma być współfinansowany z UE. ZMPG poinformował w poniedziałek, że ogłosił przetarg na wybór wykonawcy rozbudowy Nabrzeża Północnego. Podano, że inwestycja jest już przygotowana do realizacji. Ma „pełną dokumentację projektową, w tym projekt budowlany opracowany w ramach projektu współfinansowanego z programu TEN-T oraz prawomocne pozwolenie na budowę” – podano w komunikacie.

Łukasz Greinke, prezes ZMPG wyjaśnił, że „rozbudowane Nabrzeże Północne będzie służyć przede wszystkim przeładunkom Ro-Ro”. Argumentuje, że „w tym obszarze port notuje dynamiczny wzrost, szczególnie w przeładunkach samochodów handlowych”. Poinformował, że „rok 2017 w porównaniu z rokiem 2016 zakończył się wynikiem o ponad 400 proc. lepszym”.

Wykonawca będzie odpowiedzialny za budowę m.in. odcinka postojowego nabrzeża z umocnieniem dna, odcinka nabrzeża uniwersalnego z infrastrukturą, rampy Ro-Ro i odcinka przeładunkowego nabrzeża z infrastrukturą wraz z odcinkiem zamykającym. Potencjalni wykonawcy na składanie ofert mają czas do końca lipca.

Rok temu wiceprezes zarządu ds. infrastruktury ZMPG Marcin Osowski tłumaczył PAP, że Nabrzeże Północne będzie elementem nowej infrastruktury portu w okolicy przyszłego Portu Centralnego. Podkreślił, że "jak najszybsza budowa tego nabrzeża jest dla portu priorytetem, (...) bo port dynamicznie się rozwija".

Reklama

ZMPG na tę inwestycję otrzymał dofinansowanie z programu CEF „Łącząc Europę” w ramach priorytetu CEF Blending. Do programu o wsparcie aplikowało 68 projektów z krajów członkowskich, z czego do dofinansowania wybrano 39. Pod względem otrzymanego dofinansowania, Polska zajęła 5. miejsce wśród konkurujących krajów. „Mimo, że pierwszy nabór do CEF Blending miał pilotażowy charakter i dość skomplikowaną konstrukcję, nasz wniosek do tego programu okazał się sukcesem, dzięki czemu projekt jest w 20 proc. współfinansowany z UE” – tłumaczyła Jowita Zielinkiewicz, dyrektor działu innowacji i pozyskiwania funduszy w ZMPG.

Port Gdańsk w I kw. br. przeładował o prawie 44 proc. więcej ładunków niż w analogicznym okresie w 2017 roku. W okresie od stycznia do marca Port Gdańsk przeładował ponad 12,7 mln ton towarów, co oznacza wzrost przeładunków, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, o 43,8 proc.

W 2017 r. Port Gdańsk przeładował rekordowe 40,6 mln ton ładunków, czyli o prawie 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Port jest na drugim miejscu wśród największych portów kontenerowych na Bałtyku. (PAP)

autor: Bożena Leszczyńska