„Ojciec” Xiaomi Lei Jun jest porównywany do Steve’a Jobsa. Analitycy twierdzą, że stworzony przez niego producent smartfonów może być dwa razy więcej warty niż Apple.

Xiaomi zasługuje na dużą uwagę inwestorów ze względu na wzrost jego rynkowego udziału oraz szybką trajektorię wzrostu – wynika z analizy Morgan Stanley. Firma z siedzibą w Pekinie ma godziwą wartość (ang. fair value) na poziomie 65-85 mld dol. Wartość godziwa, odwrotnie do innej metody wyceny – kosztu historycznego – ma charakter prospektywny. Przedstawia stan aktualny, a nawet odnosi się do przyszłości. Wycena chińskiego giganta wynosi od 27- do 34-krotności jego prognozowanych skorygowanych dochodów za 2019 rok.

Jest to z grubsza rzecz biorąc dwukrotnie wyższa wycena niż w przypadku Apple’a (14,5-krotność prognozowanych skorygowanych dochodów za 2019 rok) – wynika z porównania szacunków Morgana z wyliczeniami Bloomberga dla amerykańskiego potentata. Xiaomi jest także wyżej wyceniane od największych konkurentów z branży producentów inteligentnego oprogramowania (hardware), takich jak Fitbit Inc. oraz GoPro Inc. Ma także lepsze notowania od potentatów z branży internetowej – Alibaba Group czy Baidu – wynika z szacunków Morgan Stanley.

Xiaomi można wycenić nawet na 92 mld dol., biorąc pod uwagę silny wzrost przepływów pieniężnych w firmie po 2020 roku – wynika z raportu JPMorgan Chase & Co. Silna pozycja firmy opiera się na produkcji światowej jakości sprzętu po niskich cenach oraz oferowaniu wysokomarżowych usług – to z kolei opinia firmy CLSA Ltd.

Chińska firma może zwiększyć w tym roku sprzedaż smartfonów aż o 42 proc. do 130 mln sztuk. Wartość ta będzie szybko rosnąć w następnych latach: w 2019 roku osiągnie 179 mln, a w następnym już 218,6 mln sztuk – wynika z szacunków CLSA. To wynik zbliżony do tego, którym może się pochwalić Apple (216,8 mln sprzedanych iPhone’ów w ostatnim roku finansowym).

Reklama

CLSA, Goldman Sachs oraz Morgan Stanley przewodzą jako sponsorzy w procesie IPO Xiaomi na giełdzie w Hongkongu. W inicjatywie biorą udział także takie firmy jak Credit Suisse Group AG, Deutsche Bank AG, JPMorgan oraz 6 chińskich banków.

Przewidywane IPO firmy ma mieć wartość 10 mld dol. Xiaomi nie jest jednak wolne od problemów. W pierwszym kwartale 2018 roku firma poniosła ogromną stratę na poziomie 1,1 mld dol.