Ile zarabiają polscy youtuberzy?

Portal APYNews postanowił zbadać portfele youtuberów. W 2017 roku przeprowadził w tym celu badanie na grupie 104 twórców, którzy publikują materiały związane z grami video (47 proc. ankietowanych), tematyką lifestylową (29 proc. ankietowanych) oraz rozrywką (24 proc. ankietowanych). Z udzielonych odpowiedzi wynika, że średnie miesięczne wynagrodzenie youtubera wynosi 9 181 zł. Przeszło połowa influencerów zarabia od 1 tys. do 5 tys. zł., a 29 proc.- od 5 do 10 tys. zł. Wielkość wynagrodzenia jest silnie uzależniona od popularności kanału, mierzonej liczbą subskrypcji. Twórcy, których obserwuje do 250 tysięcy internautów, otrzymują około 3,7-4,5 tys. zł, a ci najchętniej oglądani - od 13 do 27 tys. zł.

Ściągawka z RODO. Oto 12 najważniejszych pytań i odpowiedzi

Kto zarabia najwięcej?

Reklama

Pierwsze miejsce na „zarobkowym podium” zajmują youtuberzy zajmujący się szeroko pojętą tematyką lifestylową – przy średniej liczbie 395 tys. subskrypcji zarabiają miesięcznie około 13 166 zł. Kanały rozrywkowe o tej samej liczbie fanów pozwalają zarobić 6500 zł, a gamingowe, tj. dotyczące gier komputerowych – 6 625 zł.

Na czym zarabiają youtuberzy?

Najwięcej ankietowanych (96 proc.) wykorzystuje jako źródło dochodu reklamy AdSense, które umieszczają na swoich witrynach. 75 proc. czerpie zyski z pośrednio reklamowych treści typu branded content, gdzie dany produkt staje się punktem wyjścia dla stworzenia np. materiału rozrywkowego lub jest w nim lokowany. Do działań tego typu zaliczają się także wszelakie projekty powstające we współpracy z marką – dzięki jej sponsoringowi lub wsparciu promocji czy dystrybucji treści. Branded content ma na celu nieszablonowe ukazanie produktu, usługi lub marki i zaciekawienie nimi odbiorcy - konsumenta. 69 proc. youtuberów zarabia na organizowaniu różnych przedsięwzięć, eventów lub na uczestniczeniu w nich. 45 proc. czerpie korzyści ze streamingu, czyli transmisji video w czasie rzeczywistym (np. gier komputerowych). 30 proc. prowadzi własny sklep internetowy, 4 proc. decyduje się na występy telewizyjne lub crowdfunding, a 2 proc. wyraża zgodę na wykorzystanie swojego wizerunku w tradycyjnych reklamach. 75 proc. miało też okazję współpracować barterowo, a 47 proc. przystało w swojej karierze na współpracę za darmo ze względu na zainteresowanie danym produktem, sympatię wobec marki lub w celach charytatywnych.

Wynagrodzenia w centrach usług biznesowych w Polsce 2018 [TABELE DLA NAJWIĘKSZYCH MIAST]

Dlaczego zarobki youtubera to temat tabu?

Twórcy filmów na YouTube rzadko zdradzają, jakiego rzędu korzyści przynosi im prowadzenie kanałów na serwisie. Sam temat wynagrodzeń youtuberów budzi wiele kontrowersji wśród internautów. W komentarzach pod tzw. treściami sponsorowanymi na YT czy filmami powstającymi we współpracy z daną marką roi się od zarzutów, iż autorzy otrzymują pieniądze „za nic”, a ich praca nie jest pracą z prawdziwego zdarzenia. Zarobki youtuberów bywają też tematem tabu ze względu na specyfikę umów, jakie influencerzy zawierają z zleceniodawcami. Niekiedy zastrzegają one zachowanie poufności, jeśli chodzi o zaproponowane zarobki, gdyż kwestia ta stanowi tajemnicę firmy zlecającej, która chce uniknąć ujawnienia jej np. konkurencji.

Polacy zaprzyjaźnieni ze sztuczną inteligencją