PKN Orlen czeka na uregulowania fiskalne, które pozwolą na ewentualne rozpoczęcie produkcji oraz wprowadzenie na rynek nowego biopaliwa E85, przeznaczonego do silników benzynowych i zawierającego 85. proc. bioetanolu.

Jak poinformowała w poniedziałek PAP Beata Karpińska z biura prasowego płockiego koncernu, obecnie brak jest jednoznacznej interpretacji, do jakiej grupy podatkowej należy zakwalifikować E85 i jakie stawki akcyzy i zwolnień można stosować dla tego paliwa.

"Wprowadzenie uregulowań jakościowych dla E85 nie indukuje bezpośrednio zaistnienia nowego produktu na rynku. W celu zapewnienia opłacalności wprowadzenia tego produktu na rynek, a tym samym zainteresowania klientów, konieczne jest jednoznaczne określenia uwarunkowań fiskalnych dla tego paliwa" - wyjaśniła Karpińska.

Dodała, iż PKN Orlen, który należy do podmiotów innowacyjnych, "zasadniczo skłania się ku rozszerzaniu oferty o paliwa alternatywne".

"W zakresie E85 uważamy, że biorąc pod uwagę jeszcze niskie zainteresowanie klientów samochodami Flexi Fuel (specjalna modyfikacja gniazd zaworów i bloku silnika - PAP) trudno jest w tej chwili składać jakiekolwiek deklaracje, zarówno co do wprowadzenia do oferty produktu, jak i jego ceny detalicznej" - podkreśliła Karpińska.

Reklama

W marcu 2008 r. Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt rozporządzenia określający wymagania jakościowe dla biopaliwa E85, co umożliwia jego sprzedaż klientom indywidualnym. Zgodnie z rozporządzeniem, E85 ma zawierać 70-85 proc. bioetanolu i 15-30 proc. benzyny. Taki skład paliwa powoduje mniejsze niż w przypadku paliw konwencjonalnych zanieczyszczenie powietrza.

Jak poinformowała w poniedziałek "Gazeta Prawna", biopaliwo E85, które ma być tańsze o 1 zł na litrze od konwencjonalnej benzyny, kierowcy będą mogli tankować już w tym roku, a resort gospodarki zamierza zwolnić pojazdy z systemem Flexifuel z opłat parkingowych.

Według PKN Orlen, dla promocji E85 niezbędna jest "współpraca partnerska" producentów samochodów, podmiotów paliwowych oraz administracji samorządowej i państwowej, która powinna stworzyć odpowiednie zachęty dla użytkowników ekologicznych środków transportu, jak np. właśnie zwolnienie z opłat parkingowych

"Takie uwarunkowania reguluje Rządowy Program Promocji Biopaliw, który niestety nie został jeszcze wprowadzony w życie, choć uchwalono go w 2007 r." - zaznaczyła Karpińska.

Z początkiem 2008 r. PKN Orlen wprowadził do sprzedaży hurtowej oraz detalicznej na stacjach swej sieci "Bliska" Bioester, samoistne paliwo odnawialne 100 proc. biodiesel. Paliwo to przed wprowadzeniem na rynek zostało sprawdzone podczas prowadzonych prac badawczych oraz pilotażowej sprzedaży pod nadzorem akredytowanych laboratoriów.

Bioester to paliwo odnawialne, produkowane z olejów roślinnych (głównie z oleju rzepakowego), przeznaczone dla pojazdów z silnikiem diesla, spełniające wymagania obowiązujące w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej. Bioester można stosować jako samoistne paliwo lub w połączeniu z konwencjonalnym olejem napędowym.

Jeszcze w 2007 r. PKN Orlen informował, że analizuje także wprowadzenie na rynek innych rodzajów biopaliwa, w tym: właśnie paliwa E85 oraz składającego się w 95 proc. z bioetanolu paliwa E95 do silników diesla.