Indeks zaufania niemieckich konsumentów niespodziewanie poszedł w górę. To efekt niskiej inflacji i nadziei, że rządowy pakiet ratunkowy pomoże gospodarce. Indeks GfK na marzec wzrósł do 2,6 pkt - poinformował norymberski instytut w czwartek.

Inflacja w Niemczech spadła do 0,9 proc. w styczniu, co jest najniższym poziomem od pięciu lat. To m.in. efekt spadku cen paliw.

Rządowy pakiet dla gospodarki ma wartość 80 mld euro. Zawiera m.in. cięcia podatkowe oraz zachęty dla konsumentów, jak subsydia do kupna nowych samochodów o wartości 2,5 tys, euro.

Miara oczekiwań wobec gospodarki wzrosła do minus 27,9 pkt z minus 32,9 pkt. Miara oczekiwań dotyczących dochodów wzrosła do minus 11 z minus 20,5.

Przewidywania Międzynarodowego Funduszu Walutowego zakładają, że niemiecka gospodarka skurczy się w tym roku o 2,5 proc.

Reklama

Instytut GfK podkreśla, że co prawda spodziewa się wzrostu konsumpcji w Niemczech o 0,5 proc. w 2009 r., to jednak wiele będzie zależeć od tego, czy kryzys finansowy przerodzi się w kryzys zatrudnienia.

W styczniu stopa bezrobocia w Niemczech wyniosła 7,8 proc. i był to trzeci z rzędu miesiąc spadku zatrudnienia.