Podpisany przez TW i PKP PLK dokument przewiduje realizację wspólnej inwestycji: podziemnego przystanku tramwajowego pod stacją kolejową Warszawa Zachodnia. Na dalszym etapie porozumienie zakłada budowę koło dworca tuneli tramwajowych w kierunku północnym. Docelowo z przystanków tramwajowych Dworzec Zachodni będzie można dojechać przez Ochotę do Wilanowa, przez Wolę do Śródmieścia i przez powstające osiedla na Odolanach na Bemowo. Łączna długość planowanych tuneli ma wynieść 2120 m.

Trasa tramwajowa w kierunku Dworca Zachodniego pobiegnie od ul. Grójeckiej wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Tunel, którym tramwaje dotrą do przystanku pod dworcem, zacznie się w koło Parku Zachodniego. Podziemny przystanek powstanie na 15 m poniżej torów kolejowych i będzie jednym z głównych punktów przesiadkowych na nowej trasie z Woli do Wilanowa.

Jak podkreślił prezes zarządu TW Wojciech Bartelski, "budowa węzła przesiadkowego przy największej stacji kolejowej w Polsce pod względem wielkości ruchu pasażerskiego w przyjazny i wygodny dla pasażerów sposób zintegruje szynową komunikację miejską z koleją".

Łączna długość trasy tramwajowej z Dworca Zachodniego na Wilanów przekroczy 12 km i będzie na niej 49 przystanków. Linia pobiegnie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. do parku Pole Mokotowskie i dalej ulicami: Rakowiecką, Belwederską i Sobieskiego. W planie są także odgałęzienia z ulicy Gagarina na Sielce i ul. Św. Bonifacego na Stegny.

Reklama

Wartość inwestycji przekracza 293 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniesie 170 mln zł. W budżecie, oprócz budowy tras, przewidziany jest także zakup 50 dwukierunkowych tramwajów i budowa zajezdni na Annopolu. Zgodnie z zasadami współfinansowania takich projektów przez UE, inwestycja musi być zakończona i rozliczona do końca 2023 roku.(PAP)

autor: Dorota Stelmaszczyk

edytor: Marcin Kucharzewski