Jak wynika z komunikatu, rzecznicy poprowadzą zajęcia z uczniami szkół średnich, którzy wkrótce będą pełnoletni.

"Młodzież w tym wieku robi już samodzielnie drobne zakupy. Jednak – o czym nie wszyscy wiedzą - aż do ukończenia 18 lat na poważniejsze transakcje, np. kupno laptopa, nastolatek musi mieć zgodę rodziców. Inaczej zakup można unieważnić. Podczas lekcji rzecznicy poruszają tematy zakupu towarów, możliwości ich reklamacji, bezpiecznego korzystania z internetu i telefonów komórkowych, ochrony danych osobowych" - czytamy w komunikacie.

"Staramy się, żeby lekcje były ciekawe. Prowadzimy je w formie warsztatów. Zależy nam na interakcji. Dlatego pytamy uczniów o ich doświadczenia, np. z reklamacjami. Wielu nie ma świadomości, że może skorzystać z rękojmi, wie tylko o gwarancji. Od nas dowiadują się, że nawet jeśli np. gwarancja na baterię do laptopa wygasa po pół roku, to i tak mogą ją przez 2 lata reklamować u sprzedawcy w ramach rękojmi. Radzimy też, żeby uważali na zagrożenia podczas zakupów w internecie, np. podczas płatności zwracali uwagę, czy przy adresie strony jest kłódka, która świadczy o tym, że strona jest bezpieczna" - zaznaczył cytowany w komunikacie Marek Trejda, miejski rzecznik konsumentów w Opolu.

Miejski rzecznik konsumentów w Gorzowie Wielkopolskim Tomasz Gierczak zapowiedział, że w czasie lekcji zostaną poruszone tematy takie, jak zakup towarów czy możliwości reklamacji w ramach rękojmi. "Młodzi często kupują przez internet. Dziewczyny - ubrania i buty, chłopcy – komórki, gry komputerowe, sprzęt elektroniczny. Zdarzają się problemy z wysyłką, nie wszyscy wiedzą o prawie do odstąpienia od umowy" - wyjaśnił.

Reklama

Rzecznicy konsumentów działają w Polsce od 1999 r. Pomagają w indywidualnych sprawach, m.in. udzielają bezpłatnych porad, mogą interweniować u przedsiębiorców, wytoczyć powództwo na rzecz konsumenta. Oprócz pracy z uczniami, rzecznicy konsumentów zajmują się także edukacją seniorów i prowadzą również wykłady dla studentów.(PAP)

autorka: Iwona Żurek