Oddany do ruchu fragment drogi ekspresowej S5 Poznań - Wrocław ma ok. długości 9,5 km, składa się z dwóch jezdni po dwa pasy ruchu; posiada łącznice węzła „Leszno Południe" oraz węzła „Dąbcze", stanowiącego połączenie nowej inwestycji z istniejącą DK5.

Jak tłumaczyła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddawany fragment drogi ekspresowej przebiega całkowicie po nowym śladzie przez tereny rolne i częściowo leśne po zachodniej stronie Leszna; poza terenem lotniska szybowcowego w Strzyżewicach, na terenach gmin Rydzyna (obręby: Dąbcze, Kłoda, Kaczkowo, Tarnowa Łąka), Święciechowa i miasta Leszno.

GDDKiA wskazała, że budowa drogi ekspresowej S5 spowoduje nie tylko skrócenie czasu podróży pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem, ale także przyniesie zmniejszenie ruchu tranzytowego przez miejscowości Lipno, Leszno i Rydzyna.

Obecny na uroczystości otwarcia trasy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że „droga ekspresowa S5 to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych w Polsce, wspierająca rozwój gospodarczy naszego kraju”.

„Dzięki udostępnieniu kolejnego odcinka S5 skorzystają nie tylko duże aglomeracje, takie jak Poznań i Wrocław, ale także małe miejscowości, przez które przebiega obecnie ruch tranzytowy. Dla mieszkańców i kierowców każdy kolejny kilometr bezpiecznej i nowoczesnej drogi jest dobrą wiadomością” - zaznaczył Adamczyk.

Inwestycja realizowana jest przez GDDKiA na podstawie decyzji wojewody wielkopolskiego z kwietnia 2016 roku. Prace budowlane nad otwartym w piątek odcinkiem rozpoczęto w maju 2016 roku.

Odcinek S5 Leszno Południe – Kaczkowo został wybudowany za 232,5 mln zł w ramach realizacji drogi ekspresowej S5 Poznań – Wrocław. Budowa odcinku Poznań – Kaczkowo dofinansowana została ze Środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Biuro prasowe Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu poinformowało, że w ramach tego etapu inwestycji Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w lipcu i sierpniu tego roku wydał 30 decyzji o udzieleniu pozwolenia na użytkowanie dla poszczególnych obiektów inżynierskich, m.in. 4 wiaduktów drogowych wraz z przebudową dróg gminnych i powiatowych zapewniających bezkolizyjny przejazd, małych mostów z przejściami dla zwierząt, oraz dla 6 zbiorników wodnych, przepustów pod drogą ekspresową, instalacji wodno-kanalizacyjnych, teletechnicznych i elektroenergetycznych.

W ramach S5 Poznań – Wrocław w budowie są jeszcze cztery odcinki: Poznań – Wronczyn (16,5 km), Radomicko-Leszno Południe (19,1 km) – oddanie do ruchu planowane jeszcze w tym roku, oraz Wronczyn - Kościan Południe (18,9 km) i Kościan Południe – Radomicko (15,7 km), których ukończenie jest planowane pod koniec przyszłego roku.

S5 docelowo połączy Nowe Marzy (A1), Bydgoszcz, Poznań (A2) i Wrocław (A8) oraz zapewni sprawną komunikację pomiędzy województwami dolnośląskim, wielkopolskim i kujawsko-pomorskim.

Włoska firma Astaldi na skraju bankructwa. W Polsce buduje linie kolejowe, metro i Zakopiankę